ARC troeft in beginfase Nieuwkoop A1 af

Nieuwkoop JO19-1

A-junioren zaterdag, A1, 1e klasse 08

19 februari 2015

Na de uitstekende overwinning op SJC ging Nieuwkoop A1 donderdag vol goede moed naar de avondwedstrijd bij ARC. Inzet was een plek bij de top drie. Een pittige klus, want ARC is één van de betere voetballende ploegen in de poule.

In de thuiswedstrijd werd Nieuwkoop het eerste kwartier overlopen, dus het was gewaarschuwd. ARC heeft een zeer bewegelijke ploeg, het was belangrijk dat de organisatie bij Nieuwkoop daarom gelijk goed stond. Helaas was de start van de wedstrijd een kopie van de thuiswedstrijd en het was ARC dat al na drie minuten profiteerde van de gecreëerde ruimte. Een vroege achterstand en dus een hele zware wedstrijd.
ARC bleef veel in balbezit en halverwege de eerste helft kwam het ook nog op 2-0 uit een corner. Het leek een kansloze avond te worden. Een kwartier voor rust kreeg Nieuwkoop iets meer grip. Een aantal keer kwam het ook in de zestien, zonder echte kansen te creëren. Tot tien minuten voor rust: een sterke actie vanuit het middenveld kon alleen maar gestopt worden door een overtreding in het strafschop gebied. De penalty werd benut en voor rust was er dan die belangrijke aansluittreffer.

In de tweede helft was een heel ander Nieuwkoop te zien. Ook gesteund door de wind in de rug ging het verder van het doel af voetballen. En hoe langer de wedstrijd duurde, hoe lastiger ARC het kreeg. Steeds meer duels werden gewonnen. Het resulteerde echter maar in een sporadische kans. De grootste kans kwam uit een vrije trap die de ARC keeper maar ternauwernood kon keren.

Het lukte Nieuwkoop A1 niet de gelijkmaker te forceren. Maar zeker op basis van de tweede helft moet Nieuwkoop een goed gevoel hebben over gehouden aan deze wedstrijd.

Na dit verlies staat de A1 even in de wachtkamer. Zaterdag 28 februari speelt Nieuwkoop thuis tegen Wilhelmus A1. Een ploeg waarvan de uitwedstrijd volledig onnodig werd verloren. Met de vorm en de inzet waarmee nu gespeeld wordt, verwacht ik revanche en gaan we zien of Nieuwkoop zich toch in de kopgroep kan handhaven.