JO17-1 naar zeer verdiende 2e plaats in de ranglijst met winst op ARC JO17-3

Onder 17, JO17-1, 2e klasse 05

2 december 2017 12:15

Pouw, M.

Met nog 1 wedstrijd te gaan, tegen de nummer laatst van de competitie, heeft Nieuwkoop JO17-1 goede kansen om tweede te worden in de eerste helft van de competitie.
Over de aanloop naar deze wedstrijd is veel gepraat en geschreven en het publiek kwam dan ook in groten getale richting sportpark De Dulen om deze kraker tegen ARC van dichtbij mee te maken.

Opa’s, Oma’s, klasgenoten, hele families maar ook willekeurige boeren, burgers en buitenlui, ze waren er allemaal. Ondanks het grimmige waterkoude weer, vanuit de verwachting dat het solide spel en tomeloze inzet van de JO17-1 van de laatste weken hun harten wel zou verwarmen. Ondanks de druk leefde Nieuwkoop tamelijk ontspannen naar de wedstrijd toe. Sommigen zelfs iets te ontspannen zodat de begeleiding nog moest rennen om vergeten voetbalschoenen op te halen. Kan natuurlijk ook een kwestie van overconcentratie zij geweest.

12 kilometer verderop werd er ook door ARC al weken naar de wedstrijd toegeleefd. De eerste helft van Nieuwkoop tegen de nummer 1 ESTO werd gebruikt om de inmiddels alom gevreesde tactiek van coach Willem van dichtbij te verkennen. Een speciale rol was weggelegd voor centrale verdediger Thijs van ARC, die donderdag nog uit de tandartsstoel was weggelopen, toen de verdovingsspuit al klaar lag maar bleek dat hij na de verwijdering van zijn verstandskies 3 dagen niet kon voetballen. Van dit staaltje van prioriteiten stellen kunnen velen wat leren en een heeeeeeeeeeel kort momentje zou zelfs Nieuwkoop hem door deze actie de overwinning wel gunnen.

Eenmaal aan de wedstrijd begonnen bleek Nieuwkoop de slag op het middenveld glansrijk te winnen. Nu wordt er elke week hard gewerkt maar middenvelders Tijn, Roy, Martijn en Dave lieten zo weinig toe dat ARC niet meer kon dan de bal een roei geven en dat mondde zelden uit in een echte aanval. En als er dan een keer een bal per toeval goed viel hebben we daar natuurlijk Hessel staan. 95% dodelijke kou doorstaan en 5% alles tegenhouden wat in de buurt komt. Top.

Vanuit een goede organisatie bouwde Nieuwkoop wel lekker op en kreeg dan ook al snel mogelijkheden. Toch waren het vaak maar halve kansen, al kregen ze er daar wel heel veel van. Snel in de tweede helft werd er gelukkig 1-0 gescoord, maar dat is toch altijd een onzekere stand. Eén momentje kon ARC even druk zetten wat tegen de verhouding in leidde tot 1-1. Nieuwkoop herstelde zich prima van deze tegenslag, Willem forceerde door met meer risico, 4-3-3, te gaan voetballen en onder die extra druk moest ARC zich gewonnen geven na een mooi schot van afstand van Roy. ARC probeerde het tij nog te keren, kreeg wat kleine kansjes en Nieuwkoop veel ruimte en nog een paar grote kansen.

Het bleef 2-1. Een terechte uitslag.

Toch nog even terug naar de slag om het middenveld. Die werd weer met volle overgave gespeeld en die overgave wordt met name belichaamd door Dave. Ook deze wedstrijd speelde Dave weer twee keer de stervende zwaan met een bijna dood ervaring, maar hij liet met name zien hoe goed hij kan voetballen als hij zich niet laat afleiden door scheidsrechterlijke dwalingen, mislukte acties, niet meewerkende tegenstanders en ander onrecht.

Op 9 december kan de JO17-1 laten zien dat ze niet voor niets op de tweede plaats staan. Natuurlijk moet er gewonnen worden van Sportlust met Be Fair, ARC en VEP hijgend in de nek, maar vooral met elkaar blijven voetballen en niets onderschatten. Nieuwkoop heeft laten zien dat ze van elke ploeg kunnen winnen. Maar ff niet opletten en je kunt ook zo maar van iedereen verliezen, dat heeft deze competitie ons ook al geleerd.

Jan-Willem Meertens