Nieuwkoop opent competitie met winst tegen Alphia

Nieuwkoop 1

Alphia 1

19 september 2020 14:30

Valen, K. van

Zaterdag opende Nieuwkoop de competitie met een thuiswedstrijd tegen Alphia. Na drie bekerwedstrijden moesten de oranjehemden op zoek gaan naar de eerste punten tegen een ambitieuze ploeg uit Alphen aan den Rijn.

In de opstelling van Nieuwkoop stonden twee namen die opvielen. Stan Boekel mocht beginnen op het middenveld en Mike van Schie stond voorin aan de aftrap. Verder stonden er geen verrassingen in de basis bij Nieuwkoop. Bij Alphia stond Dennis Boer in de basis. Hij speelde vorig seizoen nog in het oranje van SV Nieuwkoop.

Nieuwkoop speelde een ijzersterke eerste helft. De eerste echte kans zagen we na een klein kwartiertje. Van Schie probeerde een voorzet achter het standbeen langs binnen te werken, maar de bal werd op de lijn tegengehouden door een Alphia-verdediger. Diezelfde van Schie was een paar minuten later opnieuw dichtbij, maar zijn kopbal ging over. Alphia probeerde het met wat schoten uit de tweede lijn, maar wisten doelman Thomas Boekestein niet te verrassen.

Nieuwkoop had het spel in handen en het gevoel dat de goal kon vallen kwam steeds meer. Van Schie was met een harde kopbal dichtbij, maar een stijlvolle redding van de Alphia-doelman voorkwam dit. Diezelfde doelman had een paar minuten later geen antwoord. Uit een hoekschop werd de bal voorgekopt en van dichtbij binnen getikt. Daar zat de doelman nog wel aan, maar bij de rebound van Chiel Groenewoud was hij kansloos. 1-0. Hiermee werd ook de rust bereikt.

In de tweede helft was het even wachten op de kansen. Na 60 minuten was het Groenewoud die zijn tweede had kunnen maken na een goede pass van Vijfhuizen, maar hij vond de voeten van de keeper. Later was het Boekel die oog in oog met de keeper niet wist te scoren. Een rebound van Boy Vork trof ook geen doel. Alphia had in de tweede helft weinig mogelijkheden in de buurt van het Nieuwkoopse doel. De verdediging stond als een huis. Het enige noemenswaardige gevaar van de bezoekers kwam voort uit een snelle omschakeling, waarin Alphia een overtal had. De spits die de bal tegen de touwen moest schieten maaide echter volledig over de bal heen. De 1-0 stand werd over de eindstreep getrokken en bij het laatste fluitsignaal was de vreugde zichtbaar bij Nieuwkoop. Een mooie start van de competitie!

Trainer Manfred van den Bosch was blij met de zege en vol lof over zijn ploeg: "In de eerste helft ging bijna alles goed. We hebben het tegen Alphia, een ploeg die bovenin kan gaan meedraaien, goed gedaan. Dat komt door de teamprestatie. Bij Nieuwkoop haalde iedereen een voldoende tot een 8 op basis van inzet en voetbalkwaliteiten. Alphia kon in de laatste fase geen vrije man vinden. Ze doen alles goed,  zowel in hun spelopvatting en ideeën. De laatste pass konden ze niet vinden, en dat is de verdienste van Nieuwkoop. De nul voor Thomas is daarnaast een mooie bonus."

Foto's van de wedstrijd, gemaakt door Kees Verhaar, zijn -hier- te bekijken.

Opstelling SV Nieuwkoop:
Thomas Boekestein; Rick Pouw, Daan Zuijdervliet, Joris Verweij, Sem Meertens; Jeffrey van Lith (46' Dirk van den Haak), Stan Boekel, Boy Vork, Chiel Groenewoud; Sam Vijfhuizen (64' Bart Schuurman), Mike van Schie (78' Thijs van der Zon).

Uitslagen 3e klasse A zaterdag 19 september:
Nieuwkoop - Alphia 1-0
Aarlanderveen - Be Fair 4-0
CVC Reeuwijk - VVSB 3-4
Lugdunum - Sporting Leiden 3-0
TAVV - FC Oegstgeest 3-3
VVC - DWO 0-3
Blauw-Zwart - Gouda 3-3

Stand 3e klasse A na speelronde 1:

Nummer Team Gespeeld Punten Doelsaldo
1. Aarlanderveen 1 3 +4