Een goede competitiestart voor A1.

Zwervers, cvv A1

A-junioren zaterdag, A1, 1e klasse 09

7 september 2013 14:30

Knops, E.J.

Een prima overwinning voor de Nieuwkopers, die daarmee een matige voorbereiding afsluiten en goed starten in de competitie. Vooraf was vooral de vraag op welke wijze de Nieuwkopers de voorbereiding een vervolg zouden geven onder de rook van Rotterdam.

In de voorbereiding waren drie nederlagen genoteerd en één overwinning. De zeer jonge ploeg van trainer Marcel de Jong kreeg de afgelopen weken een aantal harde lessen in handelingssnelheid, fysieke en mentale weerbaarheid, efficiency en gedrevenheid.

Marcel de Jong : “We hebben de afgelopen weken hard getraind om vooral de handelingssnelheid te verhogen. Spelers bewust te maken van hun taken en verantwoordelijkheid, maar ook om tactiek en techniek verder te ontwikkelen. Daarnaast vraagt dit niveau dat spelers fysiek en mentaal geprepareerd zijn om wedstrijden te kunnen winnen. De afgelopen weken waren erg leerzaam. We werden op een aantal fronten afgetroefd”.

De Jong vervolgt:  “Wat vooral de boventoon voerde was de gelatenheid en matheid tijdens trainingen en wedstrijden. Er werd niet onderling gecoacht, men sprak elkaar niet aan op verbeterpunten. Ze vonden het niet erg dat ze bijvoorbeeld simpel balverlies leden. De spelers beginnen zich inmiddels te realiseren dat iedereen een rol heeft in dit groeiproces en dat ze zich naast het verbeteren in technisch en tactisch opzicht ook hier een gezamenlijke rol en belang in hebben. Dit continue proces van verbeteren en ontwikkelen, is de doelstelling is van de A-junioren. Ik zie wel een aantal spelers opstaan die deze rol gaan begrijpen en invullen.”

De trainer kan terugkijken op een succesvolle seizoenouverture tegen de Zwervers. Vanaf de eerste minuut was Nieuwkoop gedreven. Er was coaching en er werd vlot en simpel positievoetbal gespeeld. Zwervers kon een aantal keren gevaarlijk worden door een lange bal achter de verdediging bij Nieuwkoop, maar de uitstekend spelende verdedigers neutraliseerden deze speldenprikjes. Nieuwkoop had het initiatief en de eerste goal was een beloning voor het goede spel van de oranjehemden.

Dorresteijn promoveerde een voorzet van de linkerflank van Van der Zon tot 0-1. Na de openingsgoal bleef Nieuwkoop met vlotte combinaties het beste van het spel houden. De 0-2 was bijna identiek. Dorresteijn schoot een voorzet van links, nu van de mee opgekomen Dieke, diagonaal langs de keeper.

Na de thee was Boy Vork verantwoordelijk voor de 0-3 (voorzet Ibrahimi) en maakte Dorresteijn de 0-4 (wederom voorzet Ibrahimi). Zwervers was niet meer bij machte om iets te kunnen ondernemen en kreeg de 0-5 en 0-6 nog om de oren.

De vijfde treffer kwam tot stand door Dieke die de bal vanuit de kluts/combinatie meekreeg en hard binnenschoot. De goed ingevallen Sven Kolmer bepaalde de eindstand op 0-6 door de bal vrij te spelen en deze hard in de kruising te jagen.  Een verdiende overwinning voor Nieuwkoop dat een uitstekende wedstrijd speelde. Dat geeft voldoende aanknopingspunten voor de komende periode.

De Jong : “Ik heb 15 spelers gezien die wilden winnen, elkaar coachen en helpen. Ze scoorden allemaal een voldoende. Tuurlijk heb ik verbeterpunten gezien. Daar gaan we verder mee aan de slag de komende periode. Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Maar wel fijn dat de inspanningen, werkwijze en speelwijze zijn beloond.”