JO15-1 pakt koppositie na winst tegen RVC '33

2421NK
NIEUWKOOP
tel. 0172-571450

Na een overwinning en een gelijkspel stond voor de JO15-1 zaterdag de clash op het programma tegen koploper RVC '33. Zelf staan we op de derde plaats, op twee punten van de lijstaanvoerder en met boven ons nog Alphia. Laatstgenoemde komt vandaag niet in actie (we zitten met een ploeg minder in de competitie, dus elke week heeft een team vrij), dus dat betekent dat we bij winst de bovenste plek overnemen. Genoeg dus om voor te spelen!

De opstelling was deze keer als volgt: Thijs Gerritsen; Olivier, Luuk, Milan, Justijn; Thijs Gehlen, Tieme, Salah; Senna, Daan en Floor. Dit betekent dat Yoren en Naud de eerste helft op de bank begonnen.

We speelden deze wedstrijd op veld 2, niet het beste veld van onze vereniging. Het was dus even wennen tijdens de warming-up, maar ook tijdens de wedstrijd was het af en toe lastig. Toch schoten we sterk uit de startblokken. Na een paar minuten had Daan met een volley zijn eerste kans, maar de bal ging naast. Thijs Gehlen kon kort daarna zo door de verdediging van RVC heen lopen, maar mikte ook naast. Oefening baart kunst, want na tien minuten voetballen herhaalde Thijs het kunstje, maar dit keer schoot hij de bal keurig binnen. 1-0!

Na een kwartier begon RVC zich meer en meer te melden in de wedstrijd. Ze werden feller en Nieuwkoop kreeg het wat lastiger. Dit leverde ook een kans op voor onze bezoekers, maar gelukkig was Thijs Gerritsen scherp en kon het schot redden. Zelf kregen we voor de rust nog drie goede kansen. Daan kopte eerst uit een corner net naast en ook na een goede voorzet van Floor knikte hij de bal net naast de verkeerde kant van de paal. Thijs Gehlen kreeg een kans om zijn tweede goal te maken, maar schoot over. Zo gingen we de rust in met een 1-0 voorsprong.

Na de rust draaide het spelbeeld. Nieuwkoop kwam niet scherp uit de kleedkamer, daar waar RVC dat wel deed. Binnen drie minuten wisten ze hiervan te profiteren en stond het 1-1. Ook toen kostte het erg veel moeite voor de JO15-1 om weer in het spel te komen. Het was slordig en duels werden te makkelijk verloren. Toch wist RVC niet tot hele grote kansen te komen in die fase, maar zelf kwamen we ook niet veel voor het doel van onze tegenstander.

Tot dertien minuten voor tijd Yoren goed de diepte in werd gestuurd en vanaf de rechterkant van het strafschopgebied zag dat de keeper uit zijn doel was. Met een mooie boog schoot hij de bal over de doelman heen. Daar was de bevrijdende 2-1. Bloemen krijg je pas bij de finish, dus de strijd moest ook in het laatste kwartier blijven. En het was een paar keer billenknijpen, omdat we het ons achterin lastig maakten door ineens de bal in te leveren bij de spits of een terugspeelbal veel te hard richting doel speelden, maar het is goed gegaan. De echte bevrijding kwam bij het ingaan van de extra tijd. Daan zette goed door aan de zijkant, gaf de bal perfect voor op Yoren, die alleen maar zijn voet er tegenaan hoefde te zetten. 3-1. De opluchting was voelbaar bij iedereen en de drie punten waren binnen.

Mooi om te zien dat we ook met strijd een wedstrijd kunnen winnen, als het voetballend niet altijd even soepel verloopt. Gelukkig valt het kwartje vaker onze kant op en de blijdschap blijft na elke zege. Complimenten voor de werklust van de hele ploeg en dit is een mooie basis om de komende weken door te zetten. Nu als koploper. Volgende week zaterdag hebben we geen wedstrijd, maar die maandag daarna oefenen we uit tegen Altior. 27 november spelen we weer competitie, om 14:30 uur bij nummer laatst ASW.