JO15-1 verliest kraker tegen EMM '21

2421NK
NIEUWKOOP
tel. 0172-571450

Zaterdag stond voor de JO15-1 de kraker op het programma tegen EMM '21. Voor aanvang van deze wedstrijd was EMM de koploper, met twee punten voorsprong op ons. Bij winst zouden de rollen draaien. Daarbij het voordeel voor Nieuwkoop dat het een wedstrijd minder heeft gespeeld. Erop of eronder dus voor de ploeg van trainers Roland Verlaan en Rick Sinnige.

EMM lijkt precies op het juiste moment te komen voor de JO15-1. De laatste weken is het team namelijk in topvorm, met ruime zeges tegen ESTO (4-2), Sportlust (5-2) en Groeneweg (7-2). Het wapen van EMM, wisten we nog uit de eerder met 3-2 verloren uitwedstrijd, is hun grote, sterke en snelle spits. De trainers kwamen met een plannetje om hem het spel onmogelijk te maken en te proberen hem zo min mogelijk ballen te laten krijgen. De opstelling was deze keer als volgt: Thijs Gerritsen; Naud, Olivier, Luuk, Floor; Thijs Gehlen, Senna, Salah; Daan, Yoren, Tieme. Op de bank begonnen Justijn en onze invalkracht uit de JO13-1, Milan Siebers. Onze eigen Milan is nog steeds herstellende van een sleutelbeenbreuk en sluit na volgende week weer aan.

De openingsfase was erg aftasten voor allebei de ploegen. Wij wilden met volle bak druk uit de startblokken schieten. In het oefenduel tegen Groeneweg vorige week werkte dat perfect en leverde dat een snelle goal op. Nu verliep het niet zoals we hadden bedacht. We hadden moeite om in de wedstrijd te komen en waren erg slordig. Een eerste kans in deze wedstrijd konden we pas na elf minuten noteren. Na wat gerommel voor het doel van EMM tikte Salah vanuit de lucht de bal in de handen van de keeper.

Een paar minuten later een grote kans voor Tieme, die de bal voorkreeg van Yoren, maar in de korte hoek in het zijnet schoot. De slordigheid in ons spel bleef en EMM bleek niet veel beter. We speelden, tegen onze kwaliteit in, veel lange ballen. Het lukte niet om tot goede aanvallen te komen en met slordig balverlies was het wachten tot we EMM een keer perfect in de kaart zouden spelen. Dit gebeurde na twintig minuten, toen balverlies werd afgestraft. 0-1.

Het bleef een wedstrijd met weinig kansen, ook na rust. In die rust werd in de Nieuwkoopse kleedkamer de boel nog even op scherp gezet, in de hoop dat we sterker de rust uit zouden komen. Dit gebeurde ook. Een meevaller was dat de grote EMM-spits inmiddels op de bank zat. Tot grote kansen wisten we ondanks dat we het betere van het spel hadden, niet te komen.

Na tien minuten in de tweede helft draaide EMM ons de nek om. Met een van de spaarzame omschakelingen werd onze verdediging uit elkaar gespeeld en werd de 0-2 binnen geschoten. Een paar minuten later liepen Olivier en Luuk elkaar ongelukkig ondersteboven op het middenveld en kon de EMM-spits onze helft oversteken richting Thijs Gerritsen. Die maakte zijn doel nog klein, maar kon niet voorkomen dat de bal in de verre hoek werd gelegd. 0-3.

Een flinke dreun dus, maar de hoofden bleven omhoog. Dit leverde in minuut 51 een penalty op, toen Daan werd neergehaald. Salah benutte dit buitenkansje. 1-3 en ineens waren we terug in de wedstrijd. Het begon zowaar te draaien en we kwamen tot kansen. Al snel had ook de tweede treffer kunnen volgen, maar pogingen van Salah, Yoren en Daan werden gered door de doelman. Erg zonde! Vier minuten voor tijd kwam de goal er wel, toen Salah een goede dieptepass gaf op Daan. Hij bleef rustig en schoof de bal in de verre hoek. 2-3. Ineens kon het weer.

De laatste minuten probeerde EMM het tempo eruit te halen en lag het spel ook nog stil door blessures. We hebben behoorlijk op de EMM-muur geramd, maar verder dan een poging via Floor diep in blessuretijd kwamen we qua kansen niet. Die werd overigens gepakt door de keeper. Zo bleef de stand dus bij 2-3. En daar was de hele ploeg behoorlijk ziek van. Balen! Maar aan de andere kant een compliment voor de vechtlucht. Helaas hadden we niet de dag waar we op hoopten. Dat kan gebeuren. In de kleedkamer werd wel benadrukt dat we trots mogen zijn op de ontwikkeling van dit seizoen. Van kansloos laatste in de eerste fase in de 1e klasse, naar meedoen om de bovenste plekken in diezelfde eerste klasse, na de winter.

Dat meedoen om die bovenste plek gaat even de ijskast in. EMM staat nu vijf punten voor met voor hun nog één wedstrijd te gaan. Wij hebben zelf nog twee wedstrijden te spelen. Op papier kan het nog, als we zelf winnen van ARC en ESTO. EMM moet dan gelijkspelen of verliezen tegen Sportlust. Voor nu gaan we de meivakantie in. Wel voetballend, want volgende week oefenen we met een mixteam 15-1/15-2 tegen Hazerswoudse Boys JO15-1.