De fysieke strijd tegen VEP

3448HV
WOERDEN
tel. 0348-412636

De voetbal zaterdag begon regenachtig en er stond een aardige wind langs de lijn. Om 13:00 begon de wedstrijd in Woerden op een nat kunstgrasveld tegen de MO17-1 van VEP. Het was meteen duidelijk dat de meiden van de tegenpartij werden benadrukt door hun voornamelijke fysieke spelvorm. Het waren hun stevige duwpartijen, fysieke duellen en ellebogen in de nekken van de MO17-2 van SV Nieuwkoop, die de toon van de wedstrijd zette.

Nieuwkoop liet zich hier in het begin van de wedstrijd enigszins door manipuleren en irriteerde zich eraan dat de scheidsrechter alle onnodige duw en trekpartijen onbestraft door liet gaan. Hierdoor stond Nieuwkoop plots met 1-0 achter. Gelukkig kwam daar Esra, die net voor rust de 1-1 maakte. Er was weer hoop. Even leek het er zelfs op dat de meiden van Nieuwkoop met een voorsprong de rust in zouden gaan.

Thirza werd onderuit gehaald toen ze in de aanval naar voren rende met de bal. Ze stond vrij voor de keepster en was hierdoor de doorbroken speelster. Natuurlijk protesteerde Nieuwkoop, maar niet met het doel om een gele of rode kaart door de scheidsrechter te laten trekken. Een tijdstraf was op z’n plaats geweest, maar er werd besloten dat het een normale overtreding was. Gelukkig was er wel een vrije trap, die door Thirza genomen werd vanaf het zestien meter gebied. Deze werd fraai over de muur van de tegenstander getild, maar kwam op de paal. De 1-1 met de rust was een feit.

Extreem fysiek
In de kleedkamer werd er een nieuwe tactiek besproken door de MO17-2 van Nieuwkoop. Natuurlijk blijven voetballen, maar ook werd er afgesproken dat ze zichzelf wat meer in bescherming zouden nemen. Ook zouden ze de opponenten van VEP wat gaan irriteren. De tegenpartij was nu eenmaal extreem fysiek. En wanneer er dan een scheidsrechter is die daar niet voor fluit, moet je je strategie aanpassen. Verliezen was namelijk geen optie. Nieuwkoop voelde aan alles dat ze veel sterker waren en zouden het moeten winnen met hun spel. Hetzelfde gaan doen als VEP en proberen te winnen door alleen het lichaam te gebruiken zou zwakte zijn. Een overwinning zou mogelijk moeten zijn.

Een nieuwe tactiek
De tweede helft begon al meteen spannend. Een prachtige uithaal van 20 meter van Lynn viel net onder de lat het doel in en dat was de 1-2 waar Nieuwkoop zo naar snakte. Dit maakte de dames hongerig, want het smaakte naar meer. Met een mooi schot raakte Patrycja de paal. Jammer. Gelukkig maakte kort daarop Thirza de verlossende doelpunten 1-3 èn de 1-4, die voortkwamen uit echt teamwerk. Isis , die heel goed aan het keepen was, kon de ballen van de tegenpartij keer op keer tegenhouden. Helaas kwam daar een rebound en de 2-4 werd door VEP alsnog in het net geschoten.

Teamwork
Het eindsignaal klonk en de winst was in de pocket. De meiden van Nieuwkoop konden met opgeheven hoofd en drie punten in the pocket de voetbalvelden van Woerden verlaten. Een terechte overwinning, waar de MO17-2 zich niet heeft laten verleiden om mee te doen aan het fysieke spel. Door hun strategie aan te passen en te geloven in een overwinning wonnen zij de wedstrijd met hun doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen.

Met Isis op het doel en de sterke verdediging van Liz, Verona, Noëlle en Zuzia was er zaterdag een goede basis. Samen met het stabiele middenveld wat bestond uit Maud, Danique, Noa, Lynn en Demi was dit een goed samenspel. Met de creatieve voorkant van Thirza, Esra en Patrycja was ook de aanval een feit. Myrthe is er hopelijk volgende week weer gewoon, waar Nieuwkoop SC Woerden op bezoek krijgt om 08:30. En als er net zoals bij deze wedstrijd een hoge opkomst is aan steun van supporters, zullen de meiden ook op 1 oktober van start gaan met een krachtig voetbalspel. Tot zaterdag!