Nieuwkoop pakt koppositie na zege op AVV Alphen

2406LD
ALPHEN AAN DEN RIJN
tel. 0172-473776

Vier speelrondes voor het einde keek Nieuwkoop tegen een achterstand van één punt aan ten opzichte van koploper Aarlanderveen. Na deze zaterdag is de boel omgedraaid en is de ploeg van Boris van Es de nieuwe koploper in de 3e klasse, met twee punten voorsprong op de naaste belager uit de polder. AVV Alphen werd met 2-4 verslagen.

SV Nieuwkoop startte dit duel zonder de geschorste Mike Boelee. Hij pakte vorige week rood en is er woensdag in het bekerduel tegen Westlandia weer bij. Vanaf de start was Nieuwkoop - spelend in het blauw - de betere ploeg. Dit resulteerde al na vijf minuten in een voorsprong. Robin Voorend omspeelde zijn man aan de zijkant van het veld, trok naar binnen en schoot raak. 0-1. Toen binnen het kwartier Hamza El Marajie met een goed schot ook voor 0-2 zorgde, leek het helemaal een probleemloze middag te gaan worden voor Nieuwkoop.

Niets bleek minder waar. Het tempo ging er iets uit bij Nieuwkoop en Alphen kreeg na 22 minuten voetballen een op het oog makkelijk gegeven strafschop. Deze werd wel benut, waardoor het ineens 1-2 stond. Lang treuren deed Nieuwkoop niet, want al snel werd de marge weer twee. Sam van der Hoorn gaf de bal met een boogje mee op Joris Verweij, die vanuit de stuiter fraai raak schoot. 1-3. Vlak voor rust kreeg de thuisploeg opnieuw een strafschop, die ook ditmaal werd benut. Zo zochten de twee ploegen de kleedkamer op met een spectaculaire tussenstand van 2-3.

Direct na rust bracht Nieuwkoop het tempo omhoog, wat resulteerde in een nieuwe treffer. El Marajie legde de bal goed terug op Voorend, die de bal in een leeg doel kon tikken voor de 2-4. Nieuwkoop bleef ook na die treffer veel de bal houden, maar had moeite om tot kansen te komen. Het grootste gevaar kwam van Dave Verhage, die de paal raakte. Tien minuten voor tijd werd die paal na een klutssituatie nogmaals geraakt en ook kansen van Sam Vijfhuizen, Dirk van den Haak, Verweij en El Marajie troffen geen doel meer.

Omdat het duel in Alphen door wat vertraging later was gestart dan die van Aarlanderveen in Oegstgeest, wisten de supporters langs de kant al voor het einde van de wedstrijd hoelaat het was. Duidelijk was dat Aarlanderveen 2-1 had verloren en dat Nieuwkoop dus de nieuwe koploper is in de 3de klasse. Nog drie wedstrijden daarin te spelen, tegen Stompwijk (thuis), Koudekerk (uit) en Lugdunum (thuis). Maar eerst komende woensdag het duel in de halve finale van de beker tegen Westlandia!

Opstelling SV Nieuwkoop:
Thomas Boekestein; Rick Pouw, Noë Esselink, Sem Meertens; Dirk van den Haak, Joris Verweij, Sam van der Hoorn, Thijs van der Zon (60. Sam Vijfhuizen), Dave Verhage (88. Sami Chourak); Hamza El Marajie, Robin Voorend.

Uitslagen zaterdag 29 april:
AVV Alphen - SV Nieuwkoop 2-4
FC Oegstgeest - Aarlanderveen 2-1