Voorbeschouwing: Nieuwkoop moet zich herpakken tegen Alphia

21 februari 2019 15:00

Rick Sinnige

De sneeuw zorgde er een aantal weken terug voor dat een heel competitieweekend er uit werd gegooid. Dit weekend wordt de speelronde ingehaald en dat betekent dat Nieuwkoop het op gaat nemen tegen het 'andere oranje', namelijk vv Alphia.

De stemming kan snel omslaan. Drie weken terug stond Nieuwkoop nog op de 3e plaats en leek het grote kanshebber voor de 2e periodetitel. Nu staat het er echter heel anders voor. De waarschuwing dat alle ploegen dicht bij elkaar stonden en je daarom snel weg kan zakken was er al, dat het echt gebeurd is een tweede. We vinden ons vlaggenschip inmiddels terug op de 6e plaats. Wel is de tweede periodetitel ver uit zicht, maar gelukkig komt er nog een derde. Ook een plaats in de top 3 blijft nog altijd mogelijk en na een paar wisselvallige resultaten van nummer twee Be Fair staat die nu zelfs op zes punten. Maar als we naar onderen kijken zien we dat er slechts een voorsprong van vier punten is op nummer tien Blauw-Zwart.

Voor Alphia geldt ongeveer hetzelfde. De Alphenaren staan op de 7e plaats en zijn na de winterstop ook wisselvallig. Er werd vorige week nog fraai met 3-1 gewonnen van nummer twee Be Fair, maar een week daarvoor verloor het met 3-0 van laagvlieger DWO. Ook speelde het met 3-3 gelijk tegen NSV '46. De doelcijfers van Alphia liegen er niet om. 32 goals voor en 32 goals tegen in 15 wedstrijden. Doelpunten lijken dus een garantie bij de wedstrijd van aankomende zaterdag. Nieuwkoop zit in een mindere 'flow' en kan wel een opsteker gebruiken. De derby winst tegen NSV '46 zorgde voor veel euforie, maar daar stonden ook een nederlaag en gelijkspel tegen Van Nispen en CVC Reeuwijk tegenover. Ook afgelopen weekend stond het na 90 minuten met lege handen, toen er in een povere wedstrijd met 1-0 werd verloren van VVSB. De ploeg van trainer Michel Strating kan dus wel weer een mooie oppepper gebruiken.

De wedstrijd in Alphen aan den Rijn draaide uit op een eenvoudige 0-3 zege. Dit werd mede mogelijk gemaakt door de drie (!) rode kaarten die de Alphenaren toen kregen. Nieuwkoop kwam toen op slag van rust op voorsprong door Thijs van der Zon. Thomas Boekestein stopte een strafschop en uiteindelijk konden de oranjehemden tegen 8 man uitlopen naar een 0-3 zege via twee doelpunten van Boy Vork. Alphia zal er nu op gebrand zijn om zich te revancheren voor die wedstrijd en te laten zien dat het wel degelijk tegen Nieuwkoop op kan boksen. Het is een goed voetballende ploeg en bovendien een concurrent op de ranglijst.

De kwaliteiten om weer een mooi resultaat te behalen zijn er absoluut, dus het wordt tijd dat er weer drie punten bij worden geschreven. Kom jij de ploeg zaterdag aanmoedigen? Aftrap om 14:30 uur op Sportpark de Dulen.