Speler van de week: Steyn Aij uit de JO10-2

8 maart 2021 20:15

Kaj Lunstroo

Vandaag maken wij weer bekend wie deze week de ‘Speler van de week’ is. Hij speelt al in de JO10-2. Hij staat het liefst in de aanval en is het sterkst met zijn rechterbeen. Zijn naam is Steyn Aij en hij is 10 jaar. Steyn vertelt over zijn sterke kwaliteiten en waar hij nog wat beter in kan worden. Daarnaast kan Steyn goed vertellen over zijn ervaringen bij SV Nieuwkoop, hij sluit af met een hele goede tip voor alle leden van de club.

Waarom wilde jij graag op voetbal en heb je het naar je zin bij SV Nieuwkoop?
Vriendjes van mij speelden al bij Nieuwkoop, mij leek het ook een erg leuke sport. Ik vind het leuk om mooie doelpunten en acties te maken, maar aanvallen en verdedigen vind ik ook leuk. Ik heb erg naar mijn zin. In mijn eerste seizoen voetbalde ik met een vriendje uit de straat en nu speel ik met een vriend uit mijn klas. Ook heb ik nieuwe vrienden kunnen maken bij de voetbal.

In welk team speel jij nu en waar heb je allemaal gevoetbald?
Dit is al mijn derde seizoen bij SV Nieuwkoop, nu in de JO10-2. Ik ben begonnen in de JO8-4, daarna in de JO9-3. Ik hoop dat mijn team volgend jaar zo veel mogelijk bij elkaar blijft, we hebben een sterk en gezellig team. Hopelijk kunnen we dan weer wedstrijden spelen met elkaar.

Op welke positie speel je het liefst, wat zijn je sterke kwaliteiten en waar kan je nog iets beter in worden?
Het liefst sta ik in de aanval, maar op het middenveld spelen vind ik ook. In de aanval sta ik op links buiten en wanneer ik op het middenveld speel, sta ik links half. In de aanval kan goede voorzetten geven en doelpunten maken, als middenvelder kan dat ook maar moet je ook goed op het verdedigen denken. Mijn sterkste kwaliteiten zijn voorzetten geven en op doel schieten om doelpunten te maken. Ik kan nog een beetje beter worden in het verdedigen. Het omschakelen is erg belangrijk, als we net de bal zijn verloren moet ik snel weer terugzakken.

Wat is je favoriete profclub en wie is je favoriete voetballer?
Toen ik jonger was ging ik samen met mijn opa naar voetbal kijken, naar de wedstrijden van PSV. Nu ben ik ook fan van PSV, dit is een goed team met hele goede voetballers. Zoals Donyell Malen, Mario Götze en Luuk de Jong. Luuk de Jong kan ook heel goed koppen, hier kan ik misschien ook wel wat beter in worden.

Speel jij liever op gras of op kunstgras?
Eigenlijk vind ik allebei de veldsoorten leuk om op te spelen. Op natuurgras heb je soms hobbels en is het soms drassig, maar als ik daar last van heb dan werk ik gewoon wat harder. Op kunstgras rolt de bal wel veel beter, dat is wel fijn. We trainen gelukkig op beide velden om goed te kunnen oefenen.

Geef je liever een assist of maak je liever zelf een doelpunt?
Als mijn teamgenoot er beter voor staat ga ik de bal voorzetten of afspelen op hem, maar ik vind het wel leuk om zelf doelpunten te maken. Maar als mijn teamgenoot scoort uit mijn voorzet ben ik daar ook wel erg blij om.

Wat is het mooiste doelpunt dat je hebt gemaakt?
Ik pakte de bal af van mijn tegenstander, met een mooie beweging en actie draaide ik een rondje om diezelfde tegenstander en toen kon ik op doel schieten. De bal vloog mooi boven in de hoek, hier was ik erg trots op.

Heb jij een leuke herinnering aan het voetballen bij SV Nieuwkoop?
In de JO8 ben ik bijna kampioen geworden met mijn team, helaas eindigden we toch als derde in de competitie. In de seizoen speelden we een wedstrijd, we kwamen op 5-1 achterstand. Vervolgens scoorde ik 5 doelpunten en wonnen we toch nog de wedstrijd. Dat is wel een hele leuke herinnering.

Heb jij nog andere hobby’s naast het voetballen of dingen die je leuk vindt om te doen?
Samen met vriendjes ga ik graag buiten spelen, dan ga ik voetballen, trampoline spelen of boomhutten bouwen. Nu zijn we ook weer hutten aan het bouwen, hij lijkt wel een heel dorp.

Welke tip over voetbal wil jij graag meegeven aan andere spelers van de club?
Mijn tip is voor alle spelers van de vereniging. Als ik vrij sta, en ik wil de bal hebben van mijn teamgenoot, dan ga ik lopen om ruimte te maken, zodat mijn teamgenoot goed de bal kan overspelen naar mij. Op die manier ben ik heel actief, zodat ik vrij kom te staan.

Steyn_Aij1.png