Speler van de week: Lucas Twilt uit de JO13-2

12 april 2021 21:30

Kaj Lunstroo

Het is weer tijd voor een nieuwe speler van de week. Deze week weer een team van de Jongens onder de 13: Lucas Twilt uit de JO13-2. Lucas is 12 jaar oud en speelt in de verdediging. Hij stelt tweebenig te zijn en vertelt over andere kwaliteiten, daarnaast vertelt hij waar Lucas nog beter in kan worden. Lucas sluit af met een tip over verdedigen voor alle clubleden.

Waarom wilde jij graag op voetbal en heb je het naar je zin bij SV Nieuwkoop?
Ik wilde graag op voetbal als jong kind, maar ik weet nog wel dat ik het een beetje spannend vond. Mijn vader heeft ook gevoetbald bij Nieuwkoop en mijn zus zit in de MO15. Uiteindelijk ben ik een keer met een vriendje mee gegaan naar zijn training, dit ging heel goed en toen vond ik het minder spannend. Ik het eigenlijk altijd reuze naar mijn zin tijdens trainingen en wedstrijden.

In welk team speel jij nu en waar heb je allemaal gevoetbald?

Uiteindelijk ben ik begonnen in de F’jes, ik heb in de F5, F3 en F1 gevoetbald. Daarna veranderde de teamnamen in ‘Jongens onder de ….’ en heb ik alle jaren doorgelopen. Nu speel ik alweer in de JO13-2.

Op welke positie speel je het liefst, wat zijn je sterke kwaliteiten en waar kan je nog iets beter in worden?

Mijn favoriete positie is in de verdediging, hier sta ik ook altijd. Ik ben goed met beide voeten, met schieten en passen. Verder zijn mijn sterke kwaliteiten ballen afpakken, slidings maken en duels aangaan. Wanneer ik de bal heb afgepakt vind ik het soms lastig om de rust te bewaren en schiet ik de bal hard naar voren. Hier kan ik mij nog in verbeteren, het passen na het afpakken.

Wat is je favoriete profclub en wie is je favoriete voetballer?

Ajax is mijn favoriete team, ik kijk graag naar wedstrijden op tv van Ajax. Er is niet echt een favoriete speler, maar als ik een verdediger zou uitkiezen, kies ik voor Jurrien Timber. Hij is een jonge, snelle en sterke verdediger met ook nog een goede techniek. Leuk om naar te kijken.

Tekst gaat verder onder de foto
JO13-2-teamfoto-2020-2021.jpg
Het team van Lucas

Speel jij liever op gras of op kunstgras?

Kunstgras is het fijnst als het een beetje nat is, de bal rolt dan beter en sneller. Als het kunstgras droog is, is het wel minder fijn om op te spelen. Als verdediger is het niet fijn om slidings te maken op een droog veld, daar kan je schrammen en vervelende plekken van krijgen, op je knieën en bovenbenen.

Pak je liever ballen af of maak je liever doelpunten?

Eerlijk gezegd is het afpakken van ballen net zo belangrijk als het scoren van ballen. Beide heb je nodig om te winnen en niet te verliezen. Dus ik pak liever de bal af van mijn tegenstander.

Wat is het mooiste doelpunt dat je hebt gemaakt?

Ik kan mij niet echt mooie doelpunten herinneren. Wel kan ik mij herinneren dat ik een aantal de bal van de doellijn heb gered. Op deze manier tegendoelpunt voorkomen vind ik ook belangrijk en leuk.

Heb jij een leuke herinnering aan het voetballen bij SV Nieuwkoop?

De afsluitweekenden, waarbij je een nachtje slaapt in de kantine, vind ik erg leuk. Dan zijn er ook veel leuke spelletjes en gezelligheid. Ook ben ik al een keer kampioen geworden met mijn team een aantal jaar geleden. Dat is ook leuk om mee te maken.

Welke tip over voetbal wil jij graag meegeven aan andere spelers van de club?

Mijn tip geldt het meest voor de verdedigers, maar alle spelers moeten regelmatig verdedigen om ballen af te pakken. Wanneer je directe tegenstander op jou afkomt is het van belang dat je goed naar de bal blijft kijken. Daarbij is het allerbelangrijkst dat je niet hapt, doe je dit wel speelt de tegenstander je weg en ben je gezien. Door veel te oefenen kan iedereen hier beter in worden.

Lucas_Twilt.png