Prima overwinning A1 tegen directe concurrent

A-junioren zaterdag, A1, 1e klasse 08

14 februari 2015 15:00

Jong, R. de

Vandaag een tegenstander uit de grote kopgroep. SJC A1 is een sterke ploeg die weinig weggeeft en qua puntenverlies tweede staat in deze mooie competitie. Voor Nieuwkoop A1 een goeie graadmeter voor de rest van het seizoen; kan tegen SJC een resultaat worden behaald, dan kan de A1 mee gaan doen om de bovenste vier plaatsen.

In het begin was het aftasten. De ploegen wilden duidelijk zien wat ze aan elkaar hadden. Toch had Nieuwkoop in het begin al twee keer een scoringsmogelijkheid. Een grote kans na een uitstekende aanval werd een te eenvoudige prooi voor de SJC keeper. Een aanval over links eindigde in het zijnet.

Daarna kende SJC een sterke fase. Veelvuldig werden de ballen de diepte in gespeeld op de vaardige buitenspelers. Een uitstekend schot van buiten de zestien kwam op de Nieuwkoop-lat en kon vervolgens vrij worden ingeschoten. De spits van SJC stond echter in buitenspelpositie.

Vlak daarna werd een scrimmage tussen de laatste man van Nieuwkoop en de SJC spits door de scheidsrechter beoordeeld als strafschop. Dit tot verbazing van zowel de Nieuwkoop spelers als de SJC spelers, die al onderweg naar hun eigen helft waren.

Maar net als vorige week bleef de keeper lang wachten en kon de strafschop met een goede reflex keren. Een heel belangrijke redding. Want in de betere fase van SJC scoorde uit het niets Nieuwkoop met een harde kopbal uit een strakke corner.

SJC was even de weg kwijt. Vlak voor rust was het een geweldige aanval die uiteindelijk door de centrale middenvelder in het lege doel kon worden geschoven. Een verrassende 2-0 ruststand dus voor de thuisclub.

Na rust was het niveau van de wedstrijd wat lager. Het middenveld bij Nieuwkoop stond echter uitstekend en zat steeds kort op de tegenstander. Als deze spelers dit vol kunnen houden blijft Nieuwkoop A1 een heel lastig te bespelen ploeg.

Een kwartier voor tijd werd de wedstrijd beslist. Goed doorgaan bij de achterlijn bracht de keeper en laatste man uit positie, waarna de Nieuwkoop spits de bal alleen nog maar over de doellijn hoefde te tikken.

In de blessuretijd maakte SJC nog wel de 3-1. Jammer dat de nul niet kon worden gehouden. Maar het was gewoon natuurlijk wel een prima overwinning tegen een directe concurrent in de kopgroep.

Donderdagavond speelt Nieuwkoop A1 uit tegen ARC A2. Dit team kwam Nieuwkoop zowel in de beker als in de competitie al tegen. Twee keer was ARC beter, één keer werd verloren, één keer gelijk gespeeld. Als de A1 het op kan brengen om net zo gedisciplineerd te spelen als tegen SJC, zie ik toch kansen. Succes mannen.

Erik Langeree