Het prille begin

Hoe dan ook. Het is een geestelijke die het voortouw neemt. Pater Pouw, kapelaan van de katholieke kerk, organiseert de oprichtingsvergadering. Hij staat daarom te boek als de oprichter van SV Nieuwkoop. Als officiële oprichtingsdatum kiezen de leden 1 juni 1944. En dat is niet hun enige keuze. Ab van Houten moet als eerste de voorzittershamer gaan hanteren. Het is opmerkelijk dat Pouw van mening is dat het geen roomskatholieke vereniging mag worden.  Leden van alle gezindten zijn vanaf het eerste moment welkom bij SV Nieuwkoop.

Van een accommodatie is nauwelijks sprake. Dat kan ook bijna niet als je de ellendige omstandigheden in ogenschouw neemt. Het veld is op de plaats waar tot een jaar geleden de woningen van “De Vijverhof” hebben gestaan. In vergelijking met het huidige kunstgras zal het wel weinig hebben voorgesteld. Hobbelig, zompig en vol met drollen van de schapen die door de week het gras kaal moeten vreten.

De bal is bruin. Andere kleuren zijn er niet. Het aanschaffen van een exemplaar kost een vermogen in die dagen. Daarom wordt het leren monster na gebruik zorgvuldig ingevet, waarbij de veter nog eens extra strak wordt aangetrokken. Bij regenachtig weer is hij loeizwaar. Je kan hem nauwelijks vooruit krijgen en bij het koppen kan je je lelijk bezeren aan die rot veter. De prille voetbalvereniging kan zich er maar één per seizoen veroorloven.

Parachutetenue