Nieuwkoop derdeklasser

Het kan niet lang duren of SV Nieuwkoop, stijf staand van het talent, kan de stap naar de 3e klas maken. Toch laat promotie nog een paar jaar op zich wachten. Er is tijd nodig om het talent te laten rijpen en de ideale mix te vinden. Douwe Oppendijk (hij weer!) slaagt erin aan de start van het seizoen 1982/1983 een uitgebalanceerde selectie op de been te brengen. De groep is nog jong. Een flink aantal spelers komt uit het sterke A junioren elftal van 1979. Negen spelers zijn jonger dan twintig jaar.

Alleen Kees Sanders, Jan Vijfhuizen en Gerrit Bon zijn wat ouder. Sanders speelt als nestor een belangrijke rol. Hij maakt er een echt vriendenteam van. Bijvoorbeeld door met het hele spul bij hem thuis films te kijken in plaats van te gaan stappen. Co Schutter, de grensrechter van Nieuwkoop, controleert of iedereen op zaterdagavond bijtijds naar bed gaat. Rond half twaalf verschijnt hij in discotheek Open Huis. Dan gaan de jongens naar huis. Maar niet altijd. Soms zakken de heren af naar de Hills of Het Paard, maar als Schutter daar lucht van krijgt ontstaat een spelletje tussen kat en muis. Het effect is dat de spelers elkaar helpen en ‘dekken’. De groep groeit naar elkaar toe. Oppendijk is ook fanatiek en betrokken. Hij laat spelers wel eens bij hem thuis mee-eten als dat beter uitkomt. Of hij stelt zijn warme bad beschikbaar als er lichte blessures zijn. Hij introduceert op zaterdag een niet verplichte training. Spelers die door de week maar één keer op de training kunnen komen, mogen zodoende op zondag alsnog spelen. Op doel staat Erik Bosma. Achterin René Krommert, Dirk Kranenburg, Gerrit Bon en Ed van Steijn. Op het middenveld voetballen Kees Sanders, Ferry van der Zon en Kees van de Wilk. De voorhoede bestaat uit Camiel Asberg, Jan van der Belt (topscorer) en Martin Krommert. Als vaste wisselspelers fungeren Robin Garrelfs en Marcel Pouw.

De heren kijken elkaar in augustus 1982 eens diep in de ogen en spreken af dat ze met niets minder dan het kampioensschap genoegen zullen nemen. Voor de wedstrijd tegen NSV zien ze tijdens het warmlopen dat Arjan van Koert, de gevaarlijke Noordense spits, niet meedoet. Na tien minuten spelen haalt Oppendijk verdediger Ed van Steijn naar de kant omdat hij geen man heeft. Direct na deze wissel brengt NSV Arjan van Koert alsnog in. Weg effect. Dit incident is waarschijnlijk de oorzaak dat Ed van Steijn nooit meer voetbalt. Jan Vijfhuizen vervangt hem de rest van het seizoen. Het elftal draait de hele competitie bovenin mee. VEP, Soccer Boys, WSE en Donk zijn de belangrijkste concurrenten. Op 1 mei spelen de mannen van Oppendijk hun laatste wedstrijd. Tegen het laaggeklasseerde Moerkappele maakt Nieuwkoop geen fout. Het wint met 2-0 en haalt de laatste twee punten binnen.

De wedstrijd van concurrent Soccer Boys is echter naar een week later verschoven. Daarom wordt Nieuwkoop pas op 8 mei kampioen, notabene zonder zelf te spelen. WSE vloert in de allerlaatste competitieronde Soccer Boys met 2-1. Het is spannend tot het laatste fluitsignaal. De Bleiswijkers staan in de rust nog met 1-0 voor, maar voor Nieuwkoop is na negentig bloedstollende minuten de buit binnen: het talrijke Nieuwkoop publiek dat in Waddinxveen getuige is van de ontknoping neemt Oppendijk op de schouders.

Heen en weer