Zaterdag 3 wint na pingels van OVS

Nieuwkoop 3

Mannen, 3, Groep 7 06

10 januari 2015 15:00

Bekerwedstrijden zijn altijd leuk om te spelen en om te kijken. De wedstrijd tussen Oudewater en Nieuwkoop was hiervan een schoolvoorbeeld.

In het eerste kwartier was al goed te zien dat beide ploegen aan elkaar gewaagd waren. Nieuwkoop was voetballend beter, maar liet het op fysiek vlak en felheid liggen tegenover de zwaargewichten van OVS. Ook moest het spel een stuk slimmer.

Er gingen te veel lange en hoge ballen verkeerd, puur door de harde tegenwind. De haast laconieke houding van Nieuwkoop werd nog in de eerste helft afgestraft door een goal van OVS.

Trainert René van Zaal was met name over de laatste twintig minuten zeer ontevreden. Zijn boodschap was duidelijk, als we door willen gaan moeten we er durven in te kleunen en het middenveld meer naar voren zetten. Als we er voor gaan kunnen we ze gewoon verslaan.

Zo gezegd zo gedaan. Nieuwkoop begon de tweede helft beduidend feller dan de eerste helft. De tweede helft was spannend om te zien. Het spel ging heen en weer.

De Nieuwkoopse verdediging en keeper hebben nog wel een aantal keer flink moeten ingrijpen om een tweede tegentreffer te voorkomen.  Twintig minuten voor tijd kwam Sven er in voor Roy, die uitviel met een blessure. Binnen twee minuten was het Sven die een corner vanuit de lucht hard en geplaatst achter de keeper schoot. Zo kwam Nieuwkoop verdiend 1-1!

Door de toenemende kansen begon Nieuwkoop steeds meer geloof te krijgen in een overwinning. Maar Oudewater gaf zich niet zomaar gewonnen en hield het spannend. Nieuwkoop kreeg aan het eind nog een grote kans maar kon deze helaas niet verzilveren. Na negentig minuten stond het 1-1.

Hoewel het besef er nog niet bij elke speler was, betekende dit een penaltyserie. De winnaar zal doorgaan naar de kwartfinale van de beker.

In al die jaren dat de spelers op voetbal zitten hebben slechts een paar jongens ervaring met een penaltyserie. Hierdoor werd zoekend en ter plekke een volgorde gemaakt van de penaltynemers.

Nieuwkoop nam de  eerste penalty en kwam gelijk op voorsprong. Ook OVS scoorde,  1-1. De rest van de ploeg stond met spanning toe te kijken vanaf de middenlijn. Nico maakte zijn naam als penaltykiller (verkregen in de B1) meer dan waar. Bij elke bal zat hij in de goede hoek wat resulteerde tot twee gestopte ballen.

Nieuwkoop had gewonnen en dus sprintte iedereen richting Nico.

Eén penalty ging, hoe zal ik dit zeggen, net aan over. Millimeter werk.

In ruil voor een rondje bier aanstaande zaterdag is beloofd de bewuste speler niet bij naam te noemen ;).

Zaterdag wordt de competitie weer hervat met een derby tegen Aarlanderveen. Tijdens het teamuitje vrijdag zal een passende tactiek voor deze wedstrijd worden bedacht.