Zure nederlaag werpt A1 terug naar plaats 7

A-junioren zaterdag, A1, 1e klasse 08

7 maart 2015 15:00

Pol, H. van der

Het was de eerste wedstrijd onder een voorjaarszonnetje, maar eigenlijk had op het veld waar Nieuwkoop A1 moest voetballen niet gespeeld mogen worden. Een erbarmelijk slecht veld met een loslatende toplaag en veel kuilen zorgde er voor dat zowel bij SJC als bij Nieuwkoop verschillende spelers door hun enkel gingen. Het werd dan ook een hele matige wedstrijd met vrijwel alleen maar lange ballen. Voetballen was nauwelijks mogelijk.

Nieuwkoop ging goed van start en creëerde na vijf minuten de eerste kans. Een prima aanval over rechts eindigde in een voorzet. De keeper was al geslagen, maar helaas ging de kopbal rakelings naast.

Nieuwkoop bleef de eerste twintig minuten sterk, zonder dat het kansen kreeg. SJC kreeg de gehele eerste helft geen kansen. Toch kwamen de Noordwijkers op 1-0 toen een vrije trap vanaf de zijlijn verkeerd geraakt werd en de bal pardoes in de verre hoek verdween. Een domper voor de A1.

Vlak voor rust kwam Nieuwkoop bijna op 1-1, maar had het niet het geluk toen via een scrimmage de bal vlak naast het doel belandde.

Na de rust kwam Nieuwkoop sterk uit de startblokken. Binnen vijf minuten was het 1-1 en SJC kreeg het moeilijk. Een sterke fase van twintig minuten gaf het vertrouwen dat de A1 met een goed resultaat uit Noordwijk zou gaan vertrekken.

Er werden echter geen echte grote kansen gecreëerd, ook al omdat te veel de lange bal (noodzakelijk) werd toegepast. Nadat alle wissels hadden plaatsgevonden sloeg het noodlot toe, toen ook de rechtsback door zijn enkel ging, en Nieuwkoop dus met tien man verder moest.

In die laatste twintig minuten werd SJC mede daardoor duidelijk sterker en kreeg het ook een paar mogelijkheden. Uitstekend keeperswerk leek echter voor Nieuwkoop een punt te gaan opleveren.

Toch viel de 2-1 nog voor SJC. Tien minuten voor tijd kon de bal niet goed worden weggewerkt en in drie pogingen lag de bal in het net.

Een zure nederlaag voor Nieuwkoop A1 die de ploeg terugwerpt naar plek 7. De onderlinge verschillen in de top zeven zijn echter nog klein. Om een rol te spelen voor de nacompetitie mogen er echter niet veel punten meer mogen vermorst. Naar beneden kijken hoeft de A1 niet; de afstand met nummer acht bedraagt liefst 20 punten.

Volgende week een vrij weekend en dan thuis tegen één van de kampioenskandidaten: Ter Leede A1. Dan in ieder geval op een veld waarop gevoetbald kan worden.