Nieuwkoop nipt langs Aarlanderveen

Mannen zaterdag, 1, 4e klasse C

2 mei 2015 14:30

Honsbeek, J.

Afgelopen zaterdag stond de derby tegen Aarlanderveen op het programma voor de ploeg van Koos van Zoest. Na de teleurstellende resultaten tegen achtereenvolgens Woubrugge uit en Siveo thuis werd het weer eens tijd voor een overwinning. Daar dachten de groen-witte buren uiteraard anders over. Die kwamen naar Nieuwkoop om te stunten en te kijken of zij op die wijze het slot van het seizoen glans konden geven.

Nieuwkoop startte scherp en kwam ook al vrij snel op een verdiende voorsprong. Een goede combinatie tussen Thijs van der Zon en Sander van den Helder werd netjes vanaf 16 meter binnengeschoten door Van der Zon.

Vrij snel daarna kwam Nieuwkoop op 2-0 via Sander van den Helder. Hij kopte een goede voorzet van Illias Alla prima binnen. Een monsterscore leek in de maak, want Aarlanderveen kwam er totaal niet aan te pas. Voetballend wist de ploeg de bal niet vast te houden zodat Nieuwkoop aanval na aanval op kon zetten.

Maar zoals vaker dit seizoen leidde onnauwkeurigheid in de opbouw en nonchalance op het middenveld en in de aanval tot een moeizame wedstrijd. Dat is de grootste les die Nieuwkoop dit jaar in de 4de klasse geleerd heeft. De ploeg moet doen wat ze moet doen. Blijven voetballen en gedurende de hele wedstrijd over het hele veld haar mannetje staan…

Nu was het na een half uur spelen Jorn Poelwijk die via een lange bal aan de rechterkant van het veld aan het werk gezet werd. Hij speelde daar verdediger Verweij van Nieuwkoop uit en kon alleen oprukken naar het Nieuwkoop doel en rondde af. 2-1.

Vrij snel daarna kwam Nieuwkoop via een penalty na een overtreding op Sander van den Helder op 3-1. Jeffrey Pieterse schoot binnen. Dit was tevens de ruststand nadat Jeffrey Pieterse ook de paal nog had geraakt.

De tweede helft kunnen we vrij snel afdoen vanaf Nieuwkoopse zijde. Er waren nog kansen voor Alla, Van den Helder en Pieterse maar deze werden weinig overtuigend afgerond.

Aarlanderveen kwam nog wel op 3-2 na een (houdbare?) vrije trap van wederom Poelwijk. Verder was het niveau ronduit bedroevend. De lange ballen van Aarlanderveen sorteerden nog enige hachelijke momenten voor Nieuwkoop. Aan Nieuwkoop zijde werden er ondanks het lage baltempo toch nog wat kansjes gecreëerd. Het bleef 3-2 en Nieuwkoop blijft daarmee nog enig uitzicht houden op de nacompetitie.

Daarvoor moet Siveo echter wel aankomend weekend punten morsen tegen Alphia en moet Woubrugge winnen van Sportief. Wat Nieuwkoop zelf doet is alleen van belang indien beide ploegen verliezen. De ploeg zal er dus nog een keertje vol op moeten bij NITA wat zich al op mag maken voor de nacompetitie. Er rest dus nog een spannend weekendje.