Nieuwkoop wint maar blijft met lege handen staan

NiTA 1

Nieuwkoop 1

Mannen zaterdag, 1, 4e klasse C

9 mei 2015 14:30

Hoeve, M. ter

Nieuwkoop is er niet in geslaagd om een plek in de nacompetitie te bemachtigen. De oranjehemden wonnen wel van NITA (1-2) maar door de winst van Siveo op Alphia (6-2) is alle hoop vervlogen.

Op voorhand was de situatie duidelijk. Nieuwkoop was volledig afhankelijk van de wedstrijd Siveo - Alphia. Indien Siveo er niet in zou slagen om te winnen en Woubrugge dat wel zou doen zou Nieuwkoop de periodetitel overnemen op basis van de hoogst geklasseerde op de ranglijst zonder periode titel. De wedstrijd tegen NITA deed er verder niet toe. Immers, Siveo zou bij puntverlies Nieuwkoop niet voorbij gaan op de ranglijst.

Ongeacht het resultaat op de andere velden wilde Nieuwkoop het seizoen goed afsluiten. Met de sterk spelende (A junior) Boy Vork had Nieuwkoop het middenveld in handen. Echter resulteerde het in de beginfase niet tot grote kansen. Ook hoefde aan de andere kant Chris van de Zwet (volgend jaar Alphia) geen grote reddingen te verrichten.

Door de wind en het slechte veld was het voor beide ploeg ook lastig om bal rond te laten gaan. Het was Nieuwkoop die hier het beste mee omging en op voorsprong kwam. Illias Alla speelde de bal op het juiste moment op de diepgaande Job Stolk waarna ze samen op de keeper afgingen. Job Stolk hield het overzicht en gaf de bal terug aan dezelfde Alla die makkelijk kon intikken.

Naast de kleine speldenprikjes van NITA (een aantal afstandsschoten) was het Nieuwkoop die de eerste helft de beste kansen had. Thijs van de Zon had een vrije doortocht naar het doel maar faalde. Ook de rebound via Job Stolk werd niet verzilverd. Sander van den Helder kreeg ook nog een 100% kans, mede door het veld kreeg hij de bal niet goed onder controle om van dichtbij 0-2 te maken.

In de rust bleek Siveo met 1-2 achter te staan. Dit zorgde voor hoop aangezien Nieuwkoop hiermee virtueel in de nacompetitie stond. Met dit nieuws in het achterhoofd begon de tweede helft. NITA kwam hierbij beter de kleedkamer uit. Het stond al snel 1-1; waarbij een voorzet van de rechterkant ingekopt kon worden. Nieuwkoop herpakte zich daarna wel zonder echt hele grote kansen te creëren als in de eerste helft. Alleen Sander van den Helder kreeg opnieuw een 100% kans. In een vrije positie in het strafschopgebied redde de keeper van NITA miraculeus. Toch wist Roland Kooijman de winst veilig te stellen door de 1-2 aan te tekenen. Thijs van de Zon gaf een perfecte pass op de spits van Nieuwkoop die de bal laag binnen schoot.

Het eindsignaal van de scheidsrechter klonk en daarmee het einde van het seizoen. Waar iedereen al bang voor was gebeurde. Alphia liet de tweede helft lopen voor een aantal ‘kratjes’ van Siveo. Nieuwkoop sluit hiermee een teleurstellend seizoen af en zal volgend jaar opnieuw in de 4e klasse moeten aantreden.