Nieuwkoop C1 start 2015 met overwinning

KDO C1 (zon)

Nieuwkoop JO15-1JM

10 januari 2015 14:00

Wij hadden vroeger een zeilboot. We kruisden daarmee het hele IJsselmeer over en incidenteel had je van die dagen dat mijn vader met het roer in zijn hand en een schippersmuts op zijn hoofd kon zeggen: "Mannen, toen wij om Kaap Hoorn voeren, toen was het pas koud."

Wanneer mijn moeder dan beloofde dat we bij aankomst uit eten gingen in een goed restaurant, beloofde mijn vader dat alles goed zou komen en waren wij, de kinderen, tevreden gesteld met de gedachte dat er een goede biefstuk op ons lag te wachten aan de overkant.

Zo'n dag was het gisteren. Enigszins melancholisch wellicht, vergeving daarvoor verzocht, maar dat krijg je op een gegeven moment...

Het kwik gaf 10 graden aan, maar door de storm en horizontale regen voelde het eerder aan als weer om met de Nieuwkoopse stam in de grot om het vuur te gaan zitten dan om fijn een potje te gaan ballen met de C1 in de open polders van De Kuil in De Kwakel.

Goed, 10-01-2015 KDO C1 uit. Gelegenheidscoach Willem (D1). Aftrap 14:00u.

Onze mannen bungelen al een tijdje onderaan in de 1e klasse, dus een oefenpot tegen een hoog-genoteerde equipe uit de tweede klasse West 1 is een goede meetlat.

Nieuwkoop C1 speelde de eerste tien minuten op de helft van de tegenstander. Windje mee weliswaar, maar dat leek niet van meerwaarde. De laatste wedstrijdfase tegen SJC thuis liet dit spelbeeld ook al zien. Ondanks de weersomstandigheden dus wel een goede zet, want de moeite waard, om langs de kant te gaan staan als supporter.

Een corner van Nieuwkoop (Adil) draaide door de wind naar de tweede paal. Een KDO verdediger dacht vat op de bal te krijgen, maar kopte pardoes in het dak van de eigen goal. 1-0.

Er werd goed strijd geleverd van beide kanten. KDO ging soms wat overdreven hard de duels in. Onze rechtsachter (Joost) moest het bekopen met een charge door twee gestrekte benen op zijn scheenbeen. We hadden de ambulance al bijna gebeld maar Joost huppelde gewoon door, nadat de pijn wat was weggezakt. Een fel spelende tegenstander. Zoveel was duidelijk.

In de eerste helft was Nieuwkoop in mijn ogen wat te slordig met de passing en kwam er niet veel meer tot stand. De wind en het hoge baltempo waren daar wellicht ook debet aan.

Na de rust, met een 1-0 voorsprong, was het zeker nog geen gespeelde wedstrijd.
KDO had windje mee en beheerste de eerste tien minuten. Toen werd een Nieuwkoops doelpunt (Tjeerd) dubieus en laat afgekeurd wegens buitenspel (Dieye).

Het deed wel de wedstrijd keren. Coach Willem Hofstede verstaat zijn vak als geen ander. Waar grote generaal Rinus Michels het Nederlandse voetbal destijds op de kaart zette door het totaal-voetbal te introduceren, heeft coach Willem vorig jaar met de D1 al bewezen dat de omschakeling van 4-4-2 naar 3-4-3 bij balbezit dezelfde status in de voetbalgeschiedenis verdient.

Doorschuivende laatste man (Sem G) naar het middenveld geeft meer controle in de opbouw en de mogelijkheid om een middenvelder aanvallender in te zetten. (Uiteraard ook meer risico achterin, maar deze wedstrijd leende zich hiervoor)

Door deze strategische meesterzet kreeg Nieuwkoop C1 meer vat op het spel en kwamen er weer diverse fraaie aanvallen tot stand. Tot twee keer toe werd koelbloedig het net gevonden door invaller Tjeerd. Nieuwkoop stevende af op een klare 3-0 overwinning, ware het niet dat ook KDO een windje mee corner er indraaide. Eindstand 3-1.

Willem, namens iedereen van de C1 bedankt voor de coaching.