Nieuwkoop pakt periodetitel

Mannen zaterdag, 1, 4e klasse C

5 december 2015 14:30

Wessel, R.L.W.

Vorige week was al bekend dat Nieuwkoop de eerste periode titel bijna niet meer kon ontlopen. Met nog twee wedstrijden te spelen had het zes punten voorsprong op concurrent Siveo’60. Maar Nieuwkoop heeft een veel beter doelsaldo.

Nieuwkoop was zich ervan bewust dat er meer op spel stond deze winderige zaterdagmiddag. Het kan concurrent Gouda op twaalf punten zetten en de koppositie stevig in handen houden.

Vanaf het eerste fluitsignaal bewees Gouda een goed voetballende ploeg te zijn. Het kwam af en toe goed door op linkerzijde, maar tot grote kansen leidde het niet. Nieuwkoop was in de omschakeling gevaarlijker. Na een afgemeten voorzet kon Job Stolk vrijstaand inkoppen, maar de bal ging naast.

In de twaalfde minuut was het wel raak. Na een één-twee met Jeffrey Pieterse werd Job Stolk vrijgespeeld voor de keeper. Hij rondde overtuigend af door de bal in de verre hoek te schieten.

Gouda liet het hier niet bij zitten. Het behield het veldoverwicht en dat resulteerde in een grote kans voor de linkeraanvaller. De goed keepende Rodney van Beek elimineerde de kans tot hoekschop.

De tweede helft was een gelijk opgaande wedstrijd. Zowel Nieuwkoop als Gouda was af en toe gevaarlijk voor de goal. Van Beek zorgde in eerste instantie met een goede redding in de korte hoek nog dat de voorsprong behouden bleef.

Niet lang daarna was het alsnog 1-1. Uit een hoekschop stond een Gouda speler bij de tweede paal helemaal vrij. Van Beek leek de bal nog tegen te houden, maar de bal had de doellijn al gepasseerd.

Voetballen op het gras leek soms lastig voor Nieuwkoop, maar de ploeg toonde inzet en was mentaal sterk. Een compliment voor het team van Koos van Zoest.

Het elftal liet veerkracht zien. Uit een hoekschop van Thijs van de Zon scoorde Roland Kooijman. De verdediger van Gouda kon de bal niet meer op de doellijn keren. Kort daarop werd invaller Jasper Langeree in de rug gelopen. De scheidsrechter wees terecht naar de penalty stip. Die werd door Jeffrey Pieterse verzilverd: 1-3.  Dit was meteen de eindstand. Al met al was het weer een mooie zaterdagmiddag voor het 1e efltal.

Volgende week staat de laatste wedstrijd voor de winterstop op het programma. Nieuwkoop speelt thuis tegen Oudewater.