Eerste klap is.... drie punten waard.

Linschoten 1

Nieuwkoop 1

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse A

3 september 2016 15:00

Doesburg, J.S.M.

De laatste bekerwedstrijd tegen Quick Boys liet zien dat Nieuwkoop 1 in staat is om tegen sterke tegenstanders goed voetbal te spelen. In de competitie-opening tegen Linschoten moesten de mannen van Huib en Koos dit maar eens laten zien. Hoewel Linschoten een heel ander soort tegenstander is natuurlijk. Dit weten we nog van vorig seizoen, waarin Nieuwkoop tegen het fanatieke en stugge Linschoten niet verder kwam dan 0-0.

Vandaag begon Nieuwkoop sterk aan de wedstrijd. En dan is het lekker dat je na vijf minuten al de trekker kan overhalen. Jeffrey van Lith bleef heel rustig en schoot op het juiste moment de 0-1 binnen. Nieuwkoop hield met name op het middenveld controle en het leek een eenvoudige dag te worden. Een vrije trap van Linschoten schudde Nieuwkoop echter wakker. Vanaf halverwege de helft van Nieuwkoop werd de bal het strafschopgebied ingebracht. De Linschoten aanvaller legde de bal (wel of niet in buitenspelpositie) breed op een wel heel erg vrijstaande teamgenoot, die eenvoudig de bal binnenschoof. Nieuwkoop kon weer opnieuw beginnen.
En dat deed Nieuwkoop gelukkig. Veel duels werden gewonnen en er kon constant druk worden gezet op de Linschoten spelers. Sander v.d. Helder kwam prima voor zijn man en kon zo uit een voorzet van Thijs v.d. Zon de 1-2 aantekenen. Daarna ging het hard. Veel beweging op het middenveld zorgde voor ruimte om te voetballen. Eerst was het Joris Verweij die een prima aanval afrondde. Vervolgens zette Jeffrey van Lith zelf een aanval op, het middenveld van Linschoten had meer oog voor de bal dan voor Jeffrey, die na een combinatie voor leeg doel de 1-4 intikte.

De tweede helft liet een hele andere wedstrijd zien. Linschoten deed er een schepje bovenop, en Nieuwkoop liep te veel achteruit. In balbezit werd veelvuldig de lange bal gespeeld, die te gemakkelijk door de Linschoten verdediging en middenveld verwerkt konden worden. Toch was het Job Stolk die een fout van de linksback afstrafte en de wedstrijd definitief besliste.

Linschoten werd wel wat gevaarlijker over de vleugels, maar creëerde geen echter grote kansen. Het werd wel 2-5 na onzorgvuldig uitverdedigen. Vlak voor tijd was het Roland Kooijman die de eindstand van 2-6 noteerde door een hard genomen corner achter de Linschoten doelman te volleren.

Een goed begin van de competitie. Volgende week ontvangt Nieuwkoop Floreant. De Boskopers lieten weinig heel van Zevenhoven (4-0). Volgende week weet Nieuwkoop dus al een beetje waar het staat.

Opstelling Nieuwkoop. Rodney van Beek; Boy Vork, Jos v.d. Hoorn (Hein Bosma), Justin Poelwijk, Sjoerd Tuithof; Joris Verweij, Thijs v.d. Zon (Dorus Boddeke), Job Stolk, Jeffrey van Lith; Sander v.d. Helder (Jasper Langeree), Roland Kooijman