Nieuwkoop bezorgt kampioen de eerste seizoensnederlaag

Nieuwkoop 1

Lugdunum 1

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse A

29 april 2017 14:30

Ditz, R.

Nieuwkoop zit volop in de eindsprint op weg naar de tweede plek in de competitie, die recht geeft op deelname aan de nacompetitie. Vandaag stond de wedstrijd tegen Lugdunum op het programma, dat al kampioen is. Ondanks dat ging de Leidse ploeg vol voor de winst, maar kreeg die niet.

Allebei de ploegen mistten een aantal spelers, zo ontbrak bij SV Nieuwkoop spits Roland Kooijman en was bij Lugdunum oud-profvoetballer Tim de Cler afwezig. Aanvoerder Job Stolk feliciteerde voor de wedstrijd de aanvoerder van de tegenstander met het behaalde kampioenschap, dit door middel van een bloemetje.
De eerste twintig minuten van de wedstrijden waren ietwat pover. Lugdunum begon erg compact aan de wedstrijd en trok een muur op voor de eigen zestien, dit resulteerde in countervoetbal waar het wel twee keer gevaarlijk uit wist te worden. Halverwege de eerste helft begon Nieuwkoop een sterk offensief, het zag Sjoerd Tuithof uit een vrije trap over schieten en vervolgens Jeffrey van Lith via de keeper op de hand schieten. Uit de daaropvolgende hoekschop werd er wel gescoord, de keeper van Lugdunum raakte de bal niet helemaal goed, waardoor bij de tweede paal de oplettende Dorus Boddeke de bal in kon schieten. 1-0 voor Nieuwkoop.
Vrijwel direct na de 1-0 kwam Lugdunum weer op 1-1, onze sluitpost Rodney van Beek mistte de bal volledig en gleed vervolgens weg, waarna dit cadeautje werd afgestraft voor de spits van de Leidenaren. Een paar minuten later zagen we een bijna identieke situatie, nu maaide de Leidse spits volledig over de bal heen, waardoor Nieuwkoop aan een achterstand ontsnapte.
Op slag van rust kwam Nieuwkoop weer op voorsprong, Boy Vork legde de bal breed op Thijs van der Zon, die de bal keurig in de verre hoek schiet. 2-1 voor Nieuwkoop.
In de tweede helft kroop Lugdunum uit haar schulp en ging vol voor de winst. Die leverde een hardere wedstrijd op met uiteindelijk 7 gele kaarten in de tweede helft. Eén daarvan werd gegeven toen na 60 minuten spelen een spits van Lugdunum in het strafschopgebied werd neergehaald en de scheidsrechter terecht een penalty gaf. Die werd overigens keurig binnen geschoten door hun centrale verdediger. 2-2.
Tien minuten later wist Nieuwkoop zichzelf te belonen voor een goede tweede helft, een diepe bal werd gemist door een verdediger van Lugdunum, waardoor invaller Sander van de Helder door kon lopen. Dit deed hij dan ook en schoof vervolgens de bal schitterend over de keeper het vijandelijke doel in. 3-2 voor Nieuwkoop.
In de laatste minuten werd het nog erg spannend, zeker toen bij een scheidsrechtersbal een speler van Lugdunum de bal niet terug speelde naar Nieuwkoop, zoals aangegeven. Uiteindelijk konden de supporters van Lugdunum nog één keer juichen, niet voor een doelpunt, want de bal eindigde uit een strakke voorzet in het zijnet.
Nieuwkoop wint dus terecht van koploper Lugdunum met 3-2. Met nog twee wedstrijden te gaan heeft Nieuwkoop het in eigen hand om de nacompetitie te halen. Volgende week speelt Nieuwkoop uit tegen Zwammerdam, die ook nog een kleine kans hebben op het behalen van de tweede plek. Zaterdag 13 mei staat de laatste wedstrijd van het seizoen op het programma, dan spelen we thuis tegen Perkouw en hopen we na afloop het halen van de nacompetitie te kunnen vieren!