Verburch houdt Nieuwkoop in leven

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse/3e klasse 4) MPK 3B - HPK 3A nacompetitie

20 mei 2017 15:00

Opdam, P.M.M.

Zaterdag om 15.00 uur werd er afgetrapt in de eerste nacompetitieronde tussen Verburch en Nieuwkoop. Het werd een matige wedstrijd onder een matige leiding. Het mooie weer en de mooie accommodatie maakte een hoop goed, al zullen Koos van Zoest, Huib Prijs en hun mannen daar geen boodschap aan hebben. Uiteindelijk verloor Nieuwkoop met 2-1, maar kon het concluderen dat Verburch de laatste tien minuten Nieuwkoop in leven heeft gehouden en dat het dinsdag nog een echte wedstrijd gaat worden.

Het was dus aftasten in het begin van de wedstrijd. Nieuwkoop leek de iets betere ploeg, maar kon geen druk zetten en ook geen kansen creëren. Verburch kreeg na een kleine 10 minuten de eerste mogelijkheid, maar in vrije positie werd ruim naast geschoten.
Daarna was er nog een kopkans voor Verburch die door Rodney van Beek tot corner werd verwerkt. Nieuwkoop kwam niet verder dan een klutskans uit een vrije trap en een vrije doorgang na een lange pass, die ten onrechte wegens buitenspel werd afgevlagd. Een vrij logische 0-0 rusttand dus, met twee ploegen die niet echt initiatief namen.

In de tweede helft startte Nieuwkoop sterk en kreeg ook een prima kans na een vrije trap van Jeffrey Pieterse. Roland Kooijman nam de bal knap aan en schoot vanuit de draai snoeihard op de lat.
Tien minuten later ging het echter mis. Een onschuldig ogende bal rolde richting Nieuwkoop keeper. Van Beek ging er vanuit dat hij de bal in de zestien wel zou kunnen oprapen, in plaats van naar de bal toe te komen wachtte hij dus af. De spits van Verburch geloofde er nog in, en was eerder bij de bal, dan de bal bij de zestien. Eenvoudig kon hij de bal in het lege doel lopen.
Daarna kwam Nieuwkoop geen moment meer in de wedstrijd. Er werd niet goed druk gezet, en Verburch was veel scherper in de duels. Toen een lange bal na de stuiter verlengd werd door een Verburch-speler en in het lege doel verdween, leek het een kansloze wedstrijd te worden. Eerst had Nieuwkoop de hoop nog dat de treffer geannuleerd zou worden. De scheidsrechter had immers voor buitenspel gefloten. Na overleg met de grensrechter werd het doelpunt echter toch nog goed gekeurd.
Nieuwkoop probeerde het wel, maar het lukte gewoonweg niet. Te slap of gemakzuchtig aan de wedstrijd begonnen, en dat draai je dan niet meer om. Via een aantal lange ballen creëerde Verburch zo maar een drietal 100% kansen. Maar een reflex van Van Beek, het voor de lijn weghalen door Job Stolk en het in vrije positie naast schieten door een Verburch aanvaller zorgden er voor dat de stand een nog steeds overbrugbare 2-0 bleef. En toen Roland Kooijman vlak voor tijd een terugspeelbal onderschepte en vervolgens grof onderuit werd geschopt door de keeper van Verburch, kwam Nieuwkoop via een penalty van Jeffrey Pieterse zelfs nog op 2-1.

Het was geen wedstrijd waar Nieuwkoop met een goed gevoel op terug kan kijken, maar Verburch hield Nieuwkoop gelukkig in leven. Wanneer Nieuwkoop thuis weet te winnen van Verbuch, en dat hoort zeker tot de mogelijkheden, behaalt Nieuwkoop minimaal een verlenging. Er zal dan wel een stukje meer agressie en duelkracht moeten worden getoond.