Nieuwkoop verslaat Verburch

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse/3e klasse 4) MPK 3B - HPK 3A nacompetitie

23 mei 2017 20:00

Groenendijk, T.J.

In een wedstrijd die 90 minuten lang alle kanten op kon gaan, won Nieuwkoop na een zinderend voetbalgevecht de terugwedstrijd van Verburch en plaatste zich daarmee voor de finale van de nacompetitie. Een geweldige prestatie.
Het werd een hele andere wedstrijd dan afgelopen zaterdag. Vanaf het begin was er strijd en passie bij beide teams. Verburch schoot werkelijk uit de startblokken en creëerde de eerste vijf minuten al twee goede mogelijkheden.
Nieuwkoop overleefde dit openingsoffensief en kreeg zelf na zes minuten de eerste kans. Roland Kooijman kon na een goeie loopactie alleen af op de Verburch keeper. Zijn schot verdween naast het doel.
Na tien minuten was het Jeffrey Pieterse die een prima aanval over rechts maar net over het doel schoot. Even later was het wel raak. Een vrije trap van Sjoerd Tuithof sneed door het strafschopgebied en kon door Boy Vork worden binnen geschoten: 1-0 en een droomscenario voor Nieuwkoop.
Maar Nieuwkoop kon niet lang genieten van de voorsprong. Binnen enkele minuten kon Verburch de 1-1 aantekenen na een goed lopende aanval door het midden.
Daarna was het voornamelijk Verburch wat de klok sloeg. Veel dreiging voor het doel van Rodney Verbeek, die meerdere malen handelend moest optreden. Na ruim een half uur viel toch de 1-2 via een afstandsschot. Verburch bleef drukken en Nieuwkoop had het moeilijk.

Na rust leek Verburch de wedstrijd snel te willen beslissen en kwam net als de 1e helft scherp uit de startblokken. Echte grote kansen bleven echter uit.
En dan, bijna uit het niets komt Nieuwkoop op 2-2. Jasper Langeree gaat een één twee aan en schiet door een mêlee aan spelers in de uiterste hoek. Het is gelijk weer een echte wedstrijd.
Dan breekt een periode aan dat de wedstrijd twee kanten op kan. Verburch krijgt een aantal mogelijkheden, maar knap verdedigen van Nieuwkoop, een tweetal goede reddingen van keeper Van Beek en een klein beetje geluk houden Verburch van een doelpunt af.
Nieuwkoop krijgt ook een aantal mogelijkheden, maar weet daarvan wel één tot doelpunt te promoveren. De ingevallen 'good old' Twan Bakker legt de bal af op Sander van den Helder die de bal perfect met de binnenkant van de voet in de verre hoek krult.
De Dulen ontploft.
Nieuwkoop blijft jagen op de beslissende treffer, maar het lijkt uit te lopen op een slopende verlenging. Nieuwkoop is nog dicht bij de 4-2, maar Job Stolk raakt na een prima actie de paal. Twee minuten later schiet Roland Kooijman na een knappe actie de bal via de keeper over.
In de negentigste minuut is het dan toch raak. Langeree ontsnapt op rechts aan zijn directe tegenstander en kan richting doel. Oog in oog met de keeper wordt de bal afgelegd op Twan Bakker die de bal in het lege doel schuift. Een prachtige countergoal.
Het is nog één minuut spannend, maar Verburch komt niet meer richting het Nieuwkoop doel. Nieuwkoop bereikt via een fantastische teamprestatie de finale van de nacompetitie.

Ondanks enkele blessures en schorsingen weet Nieuwkoop een uitstekende prestatie op het veld te laten zien. Proficiat mannen.  En nu de finale tegen Lyra. De 2e klasser
uit De Lier won na twee gelijke spelen via de penaltyreeks van Koudekerk.
Het wordt zaterdag tropisch warm, dus het zal op een stukje mentaliteit neerkomen. Gezien de prestatie van dinsdagavond heb ik alle vertrouwen in een goede afloop.