Zwaarbevochten overwinning op Lyra

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse/3e klasse A) winnaar 4 - winna nacompetitie

27 mei 2017 14:30

Switser, P.H.J.

De eerste finaleronde van de nacompetitie was lang niet zo spectaculair als de wedstrijd van afgelopen dinsdag. Het was wel spannend. Onder extreem zware omstandigheden startte Nieuwkoop uitstekend, maar de ploeg had het in het laatste half uur van de wedstrijd heel zwaar. Uiteindelijk werd het een zwaarbevochten 2 - 1 overwinning.

Vanaf het beginsignaal nam Nieuwkoop initiatief en zette Lyra vast op eigen helft. Al in de vijfde minuut was het raak. Een doorgekopte bal viel achter de verdediging van Lyra en bracht Jeffrey Pieterse alleen voor de keeper. Jeffrey schoot de bal hard en laag in en de 1-0 stond op het scorebord.
Vijf minuten later leverde Nieuwkoop te gemakkelijk de bal in. De counter van Lyra werd verwerkt tot hoekschop. Uit deze corner kon Lyra uit vrije positie hard inkoppen. 1 - 1.
Nieuwkoop hield het betere van het spel en creëerde een paar mogelijkheden. Grote kansen bleven uit. In de 22-ste minuut nam Boy Vork een vrije trap op rechts. De bal kwam gevaarlijk in het strafschopgebied. Binnen vijf seconden ontstaan er 3 kansen, maar de bal wil er niet in. Uiteindelijk wordt de aanval wegens buitenspel afgefloten.

Na een half uur spelen is het dan toch raak. Roland Kooijman wordt aangetikt in het strafschopgebied. In eerste instantie laat de scheidsrechter doorspelen, maar op signaal van de grensrechter fluit de scheidrechter alsnog, en mag Nieuwkoop een penalty nemen.
Uiteraard staat Jeffrey Pieterse weer achter de bal, en ook deze strafschop schiet hij weer feilloos in.

Ook de tweede helft start Nieuwkoop nog goed. Na drie minuten kopt Sander van de Helder uit een corner hard in. Zijn kopbal wordt door een verdediger van de lijn gekopt. Een kwartier later is het Roland Kooijman die vrij in kan koppen, maar hij ziet zijn poging door de keeper gestopt.

Daarna is het vrouwen en kinderen eerst. Lyra gaat achterin 1 op 1 spelen en gebruikt veelvuldig de lange bal. Lyra krijgt niet geweldig goede kansen, maar de lange ballen in het zestienmetergebied blijven heel gevaarlijk.
Pas in de 84-ste minuut moet keeper van Beek zijn eerste echte een redding verrichten, een bal van dichtbij verwerkt hij met een reflex tot corner.
Lyra blijft volharden in de het spelen van de lange bal, en een aantal keren is dat behoorlijk dreigend.
Nieuwkoop had niet meer de energie om druk te zetten en durfde niet door te dekken, bang dat de bal over de verdediging zou vallen.
Na 95 minuten klinkt het verlossende signaal. Nieuwkoop behaalt een zwaar bevochten 2 - 1 overwinning. Op basis van de eerste helft meer dan terecht, maar het laatste half uur kon Nieuwkoop vrijwel niets meer en was het blij dat het de 2 - 1 vast kon houden.

Volgende week zaterdag volgt de return bij Lyra in de Lier. Het is zeker nog niet gespeeld, maar Nieuwkoop maakt echt een kans om al na één jaar derde klasse te promoveren naar de tweede klasse. Dat zou een unieke prestatie zijn. We hopen veel Nieuwkopers te begroeten in de Lier om ons eerste elftal aan te moedigen. Een voorbeschouwing op de wedstrijd volgt later deze week.