Nieuwkoop verdiend onderuit tegen DSO

DSO 1

Mannen, 1, 2e klasse C

3 februari 2018 14:30

Nieuwkoop verloor vandaag verdiend van DSO. De ploeg uit Zoetermeer was feller en voetbalde een stuk makkelijker dan de oranjehemden. Toch had Nieuwkoop het spannender kunnen maken. De tegendoelpunten vielen te gemakkelijk, en Nieuwkoop liet zelf een aantal goede mogelijkheden liggen.

DSO begon de wedstrijd beter dan Nieuwkoop en liet via de vleugels zien dat er veel gevaar in zat. Al in de zesde minuut viel de 0-1. Niet eens door een goede aanval van DSO, maar uit een corner. De bal werd in eerste instantie afgeslagen, maar net buiten de zestien kon een DSO-speler vrij aanleggen en afronden.

Een kwartier later leek Roland Kooijman te scoren, maar werd twijfelachtig teruggefloten vanwege buitenspel. Daarna was het voornamelijk DSO dat de klok sloeg. De achterhoede had haar handen vol aan de bewegelijke spelers van DSO, die verschillende mogelijkheden kregen. Toch was het slordig balverlies dat zorgde voor de 0-2. Binnen drie passes stonden de bezoekers voor een leeg doel en was het eenvoudig scoren.

Nieuwkoop kreeg daarna eerst nog een kleine kans via Jeffrey Pieterse, die hard voorlangs schoot. De grootste kans was echter vlak voor rust. Jasper Langeree won sterk zijn duel, speelde de keeper uit, maar schoot met twee verdedigers op de doellijn hard naast.

Al snel na de pauze krijgt DSO de kans op 0-3, maar het schot belandt in het zijnet. Niet veel later moet keeper Boekestein met de voet redding brengen. In de zestigste minuut lijkt Nieuwkoop echter weer in de wedstrijd te komen. Boy Vork onderschept de bal in de verdediging van DSO, komt oog in oog met keeper Takken te staan, maar zijn stift is veel te ruim bemeten en gaat over het doel.  Als dan twee minuten later de bal aan de andere kant er wel in vliegt lijkt het afgelopen met Nieuwkoop. Slordig balverlies en te weinig daadkrachtig optreden geeft de Zoetermeerse spits de kans zijn ploeg op 0-3 te brengen.

Maar dan kruipt Nieuwkoop  toch uit haar schulp. De duels worden iets feller (kost wel twee gele kaarten) en een paar goede aanvallen zijn het gevolg. Thijs van der Zon krijgt twee mogelijkheden, de eerste uit een voorzet van rechts moet in één keer op de slof maar was te lastig. De tweede mogelijkheid wordt net voorlangs geschoten.

Dan valt toch de 1-3. Een wel heel curieus doelpunt. Roland Kooijman wordt onterecht afgefloten en krijgt een vrije trap tegen. De Zoetermeerse  verdediger treuzelt wat en schiet de bal een stukje verder. Thijs van der Zon gaat ervan uit dat de vrije trap is genomen en de scheidsrechter denkt hetzelfde. In eerste instantie stuit Thijs nog op de keeper, maar de rebound is een prooi voor Jasper Langeree: 1-3. Een kwartier lang lijkt Nieuwkoop de aansluittreffer te kunnen maken, maar de afronding is net niet scherp genoeg, en de ballen vallen steeds net verkeerd. Vijf minuten voor tijd geeft DSO de nekslag. Uit een bijna onmogelijke hoek wordt met een halve omhaal gescoord en een nieuwe nederlaag voor Nieuwkoop is een feit.

Uiteindelijk een regelmatige en terechte overwinning voor een sterker DSO. Volgende week tegen Lugdunum, dat na de eerste periode volledig uit vorm is, schat ik de kansen hoger in voor Nieuwkoop. Ik hoop dan vanaf het beginsignaal een strijdbaar Nieuwkoop te zien.