Nieuwkoop kan geen vuist maken tegen UVS

UVS 1

Nieuwkoop 1

Mannen, 1, 2e klasse C

24 maart 2018 15:00

Een slecht weekend voor Nieuwkoop voor wat betreft onze seniorenselectie en de JO19-1. Geen punten, en eigenlijk in alle drie de wedstrijden niet echt uitzicht op punten. Ons vlaggenschip ging na een redelijk begin toch weer met grote cijfers onderuit: 0-4 tegen UVS. Nieuwkoop 2 verloor met 4-1 bij ARC en moet de komende wedstrijden echt punten gaan pakken. Door het verlies van vorige week tegen SEV en de ongunstige resultaten uit de poule staat het tweede in plaats van stevig in de middenmoot nu opeens weer op een P/D plaats. De JO19-1 verloor thuis van Soccer Boys met 0-3. Zoals eerder gezegd is het niveauverschil binnen de competitie heel klein (het verschil tussen de derde van onderen en de nummer drie is maar drie punten), dus er komen nog voldoende kansen om punten te halen. Maar ik zou er niet te lang meer wachten.

De afgelopen twee wedstrijden had Nieuwkoop zogenaamd de bus geparkeerd. Tegen Valken ’68 leverde dat een punt op met kans op meer, maar de week daarna leverde dat tegen Die Haghe niets op.
Ook tegen UVS startte Nieuwkoop met twee blokken om de tegenstander op eigen helft op te vangen. UVS had hier in het begin duidelijk moeite mee en kwam niet goed in haar spel. Nieuwkoop kon daar maar weinig tegen over stellen en kon de bal niet echt vasthouden. Toch kreeg het in de eerste helft een paar kleine schietkansen, waarbij de UVS keeper twee keer handelend moest optreden. Na een kwartier spelen kwam UVS echter op een 1-0 voorsprong, na eerst een vrije kop kans naast het doel te hebben geplaatst. Een goed uitgevoerde aanval werd via de rechter flank ingebracht, waarop de UVS spits van dichtbij kon inschieten.

De wedstrijd kabbelde voort, al zal Sjoerd Zuijdervliet daar anders over gedacht hebben. Hij moest het veld geblesseerd raken na een late tackle van een UVS aanvaller.
Het leek een 1-0 ruststand te worden met toch nog wat perspectief voor de tweede helft. Vlak voor het rustsignaal ging het echter mis. Na een ongelukkige handsbal (Sjoerd Tuithof werd in eerste instantie licht geduwd) kreeg UVS op 20 meter een vrije trap te nemen. Toen de Nieuwkoop muur eenmaal stond, werd de bal iets naar rechts gelegd, waardoor de vrijetrapnemer de bal langs de muur in de kort hoek kon plaatsen. Een slimmigheidje, waar zowel de scheidsrechter als de Nieuwkoop-verdediging geen antwoord op had.

En met een 2-0 ruststand weet je dat het heel moeilijk gaat worden. Zeker wanneer je hoort dat CVC Reeuwijk vlak na rust op een 2-1 voorsprong staat.
Al snel kwam Nieuwkoop door knullig uitverdedigen op een 3-0 achterstand en de wedstrijd was gespeeld. Het kreeg nog wel een paar kleine mogelijkheden op een treffer, maar het echte geloof was weg.
UVS scoorde vervolgens nog de 4-0 (uit een standaard situatie) en daarmee was de einduitslag bereikt. Het viel deze wedstrijd op, dat Nieuwkoop toch veel moeite heeft met standaardsituaties en dat UVS maar één keer scoorde uit een goed lopende aanval.

Uiteraard een terechte overwinning van UVS. Maar ik geloof dat er bij Nieuwkoop echt meer in kan zitten. Het begint bij het uitstralen van geloof in een overwinning en scherp zijn bij spelhervatting.  Concurrent CVC Reeuwijk verloor uiteindelijk met 4-2 van DSO.
Volgende week komt Honselersdijk op bezoek. Dit team zit in een hele goede flow en wil dit natuurlijk doorzetten bij de nummer laatst.
De uitwedstrijd werd ongelukkig in de slotfase verloren. Thuis hopen we nu een Nieuwkoop te zien met een winnaarsmentaliteit dat een signaal afgeeft dat het ook volgend seizoen weer in de tweede klasse wil voetballen.