Nieuwkoop pakt een punt bij Voorschoten '97

Nieuwkoop 1

Mannen, 1, 2e klasse C

12 mei 2018 14:30

Nieuwkoop 1 bracht afgelopen zaterdag een bezoek aan middenmoter Voorschoten ’97. In de thuiswedstrijd werd hier in de laatste minuut van verloren. Voor Nieuwkoop is het zaak om punten te sprokkelen en rechtstreekse degradatie te ontlopen. Nadat de oranjehemden dinsdag een oefenwedstrijd tegen Alphia met 1-2 verloren, was het duidelijk dat het tegen de groen-gelen anders moest. Dit lukte Nieuwkoop ook, er werd met 2-2 gelijk gespeeld.

De eerste twintig minuten van het duel waren duidelijk voor Voorschoten. Nieuwkoop leed op het middenveld meerdere keren onnodig balverlies, waarna de tegenstander er razendsnel met twee tegen twee uit kon komen. Ondanks de ruimte die het kreeg, kwamen ze niet verder dan een paar slappe intikkers, schoten over, mislukte afspeelpasses en onze keeper Thomas Boekestein.

Nieuwkoop had eigenlijk maar één kans nodig om op voorsprong te komen. Thijs van der Zon werd na een half uur spelen over rechts weggestuurd en kon doorlopen de zestien in. Oog in oog met de keeper faalde hij niet. 0-1. Heel lang kon Nieuwkoop niet genieten van de voorsprong. Nog geen tien minuten later drukte de rechtsbuiten van Voorschoten af in de korte hoek, nadat hij goed werd vrijgespeeld. 1-1 is dan ook de ruststand.

Na rust was het Voorschoten dat weer de klok sloeg. Na tien minuten kregen de groen-gelen een strafschop, na een duw in de rug tijdens een luchtduel. De Voorschootse nemer faalde niet en schoot via de binnenkant van de paal de 2-1 binnen. Het was dus aan Nieuwkoop om in het laatste half uur het spel te gaan maken, en proberen tot de gelijkmaker te komen. Zeker in de wetenschap dat CVC Reeuwijk toen op achterstand stond, en Nieuwkoop dus uit kon lopen op de concurrent.

Een fikse tegenvaller was dat vrij snel na de 2-1 Jeffrey van Lith uit de wedstrijd werd geschopt. Na een harde tackle van achter, waar geen bal bij zat, kon hij de wedstrijd niet hervatten. De overtreding werd overigens bestraft met een gele kaart. De vervanger van Van Lith, was Volkert Hoogendoorn. Hij maakte zijn debuut in het eerste elftal en deed het voortreffelijk.

Tot vijf minuten voor tijd was het Voorschoten die een paar enorme mogelijkheden kreeg op de 3-1. Zo werden enkele kansen van dichtbij mis geschoten. En als je de kansen niet maakt, gaat de tegenstander dat doen. Het was debutant Volkert Hoogendoorn die een lage voorzet van Dorus Boddeke in het doel werkte. 2-2.

Een zeer belangrijk punt dus in de strijd tegen degradatie, want dat ene punt staat Nieuwkoop nu voor op CVC Reeuwijk, die zelf met 4-0 onderuit gingen bij TAVV. Volgende week is Nieuwkoop bij een overwinning zeker van het ontlopen van rechtstreekse degradatie, maar dan moet er wel gewonnen worden van die enige overgebleven concurrent: CVC Reeuwijk.