Eerste overwinning Nieuwkoop in 2C

Nieuwkoop 1

Mannen, 1, 2e klasse C

16 december 2017 14:30

Voor zowel CVC Reeuwijk als voor SV Nieuwkoop was het een belangrijke wedstrijd. Wie gaat als rode lantaarndrager de winterstop in. Nieuwkoop speelde de afgelopen wedstrijden behoorlijk, maar haalde gewoon te weinig punten. CVC is heel wisselvallig, het behaalde twee weken terug een knap gelijkspel tegen UVS, maar zakte vorige week volledig door het ijs tegen Docos met een 8-1 verlies.

Vandaag speelde Nieuwkoop, dat gesteund werd door veel bezoekers uit Nieuwkoop, niet haar beste voetbal. CVC speelde veel de lange bal, om daarna de duels te spelen. Die duels werden ook regelmatig gewonnen. Voetballend was Nieuwkoop wel de bovenliggende partij. De 1-4 overwinning was dan ook terecht.

De 1-4 overwinning was dus niet zo eenvoudig als de uitslag doet vermoeden. Nieuwkoop had het lastig en moest steeds waken voor de gevaarlijke lange bal van CVC Reeuwijk.
De eerste tien minuten waren duidelijk voor Nieuwkoop. Het spel speelde zich op de helft van CVC Reeuwijk af. Nieuwkoop creëerde niet echt kansen en probeerde het te snel van afstand. Dit leverde weinig gevaar op. Na een kwartier spelen was daar toch de 0-1. Jeffrey Pieters behield goed het overzicht bij de achterlijn, speelde Jasper Langeree aan, die de bal inschoot.
En dan verwacht je dat Nieuwkoop los is, maar niets is minder waar. CVC Reeuwijk gooit wat extra energie in de wedstrijd en probeert zo een gelijkmaker te forceren. Daar hebben de Reeuwijkers vervolgens wel de hulp voor nodig van de Nieuwkoop defensie. Slordig wegwerken bezorgt CVC Reeuwijk de bal. De eerste echte kans wordt gelijk benut: 1-1.
Nu lijkt Nieuwkoop wel wakker geschud en trekt de wedstrijd weer naar zich toe. Het krijgt onder andere kansen via Jeffrey Pieterse (vrije trap net naast), een schot van Thijs van der Zon net naast en een schot van Roland Kooijman dat via een verdediger op de paal belandt.

In de veertigste minuut is het dan toch raak. Thijs van der Zon dribbelt naar binnen, zijn schot wordt gekeerd door de Reeuwijk-keeper. Jasper Langeree schiet de rebound in de touwen.
Toch wordt het voor rust nog benauwd. Eerst blijft een bal in de zestien bij Nieuwkoop liggen. De spits van CVC denkt te scoren, maar Thomas Boekestein redt met de voet. Even later redt keeper Boekestein nog geweldig op een kopbal. Nieuwkoop mag gaan rusten met een 1-2 voorsprong.

Ook in het begin van de tweede helft heeft Nieuwkoop het nog lastig met de lange ballen van CVC Reeuwijk. Nieuwkoop zelf heeft nog te weinig rust aan de bal om CVC Reeuwijk voetballend onder druk te zetten. Toch komen de oranjehemden op 1-3. Een vrije trap van Jeffrey Pieterse wordt gekeerd door de keeper, Boy Vork is er als de kippen bij en schuift de bal in de verre hoek. En dan lijkt de wedstrijd beslist.
Nieuwkoop krijgt meer ruimte en komt nu tot steeds gevaarlijkere aanvallen. De grootste kans is voor Thijs van der Zon, die op rechts doorkomt. Zijn schot komt op de lat, waarbij een keuze om de bal breed te leggen logischer was geweest.
Een kwartier voor tijd is het 1-4. Een uitstekende aanval eindigt op het hoofd van Thijs van der Zon, waarna de wedstrijd definitief beslist is.

Alleen vlak voor tijd is CVC Reeuwijk nog dicht bij een doelpunt, maar verschillende klutsen en de paal zorgen er voor dat het doel van Boekestein in de tweede helft schoon blijft.

Een verdiende overwinning voor Nieuwkoop dat de laatste plaats nu overlaat aan CVC Reeuwijk. Na de winterstop start Nieuwkoop met een thuisduel tegen DOCOS. Deze ploeg staat maar zes punten voor op Nieuwkoop……