Nieuwkoop moet de punten aan Honselersdijk laten

Nieuwkoop 1

Honselersdijk 1

Mannen, 1, 2e klasse C

31 maart 2018 14:30

Nieuwkoop gaf Honselersdijk vandaag wel heel makkelijk de drie punten mee. Tegen een niet eens zo sterke tegenstander startte Nieuwkoop wel weer heel voorzichtig en kwam daardoor geen moment in de wedstrijd.

Het leek erop dat Nieuwkoop wat meer naar voren zou gaan spelen, maar na een paar minuten was al zichtbaar dat Nieuwkoop zich terugtrok en zo Honselersdijk aan de bal liet. Honselersdijk had hierdoor automatisch veel meer balbezit dan Nieuwkoop, maar kon eigen geen enkele keer in de buurt van het Nieuwkoop doel komen. Eenmaal in balbezit ging Nieuwkoop wel heel erg slordig te werk. Vrijwel geen enkele pass kwam aan en daardoor breng je jezelf toch in de problemen.

Toch krijgt Nieuwkoop de eerste kans van de wedstrijd. Na goed open draaien door Jeffrey van Lith, bezorgt hij de bal bij Boy Vork die net naast schiet.
Na dertig minuten wordt een Nieuwkoop overtreding bestraft met een directe vrije trap voor Honselersdijk. De schutter kreeg wel heel veel ruimte om de bal in de lege hoek te spelen, en weer keek Nieuwkoop tegen een achterstand aan.
Nog geen twee minuten later is er weer een vrije trap voor de Westlanders. Nu kan de bal in vrije positie worden ingekopt. Binnen een paar minuten is de wedstrijd dus weer door de vingers bij SV Nieuwkoop geglipt.

Daarna is Nieuwkoop het helemaal kwijt. SV Honselersdijk verschijnt wel drie keer op rij alleen voor keeper Boekestein. Gelukkig wordt slordig met deze kansen omgesprongen en blijft het wonderlijk maar 0-2 tot de rust.

In  de tweede helft komt Nieuwkoop met een beter strijdplan het veld op. Er wordt eerder druk gezet, waardoor er automatisch sneller balbezit is en de spelers meteen actiever bij balbezit meedoen. Dit leidt na enkele minuten al tot de beste Nieuwkoop aanval. Boy Vork vergeet echter in vrije positie af te drukken, en schiet de bal over de kruising.

Nieuwkoop blijft volharden, krijgt wel mogelijkheden, maar mist eenvoudigweg de kracht en het gogme om dit om te zetten in doelrijpe kansen. Het zo broodnodige doelpunt om de wedstrijd weer spannend te maken gaat niet vallen. Jammer, want de wedstrijdinstelling in de tweede helft was stukken beter.

Vlak voor tijd valt de genadeklap voor Nieuwkoop, wanneer een aanvaller van Honselersdijk in scoringspositie naar beneden wordt getrokken. Als dan de penalty wordt benut en de 0-3 op het scorebord staat, betekent dit weer een nederlaag.

Ik hoop dat Nieuwkoop volgende week met een andere instelling de wedstrijd in gaat, wanneer het op bezoek moet bij HVC'10 in Hoek van Holland. Thuis werd er met 2-2 gelijk gespeeld tegen deze club. Het moet nu toch echt een keer gaan gebeuren.