Nieuwkoop 4 verslaat Alphia

Mannen, 4, 6e klasse 05

3 februari 2018 13:00

Rozema, Ju.

Jawel! Maandagavond. De eerste dag van een week zwoegen en zweten is alweer achter de rug. Maar, er is een lichtpuntje om je maandag toch positief af te sluiten: de belichamingen van grootsheid hebben weer een nieuwe episode van de Road to Regthuysplein!

Deze zaterdag stond de wedstrijd tegen Alphia 5 op het programma. De Alphenezen begaven zich op de 5de plaats op de ranglijst en zo konden onze merkvoetballers er flink tegenaan. Nadat de dopingcontrole en vetpercentages waren afgenomen konden Ravert en Rene weer 11 topfitte hertjes de weide insturen. Die 11 heren van goud hadden het in de eerste minuten van de wedstrijd bijzonder lastig. Een fel Alphia was gebrand om het de Blauwhemden (door de tenues van Alphia was ons aller Oranje genoodzaakt in het blauw-wit aan te treden) zeer lastig te maken. Dat resulteerde in een aantal goede kansen, waarbij beroepsdoelpanther Nico-Noci vaker moest optreden dan de keeper aan de overkant. Er werden door de hemellichamen weinig tot geen kansen gecreëerd en was men genoodzaakt tot tegenhouden. Na een handvol minuten spanning was het die eeuwen oude voetbalwet die zijn intreden deed: onze gelegenheidsblauwen maakten de 1-0 door een vliegensvlugge counter. Kaj bereikte Vermeij, waarna Vermeij een degelijke bal op Ouwe Jowie kon afstuderen. De aanvalsleider faalde niet en wist het leer in de verre hoek te werken. Zo kwam Nieuwkoop uit het niets op een 1-0 voorsprong.

Lang werd er helaas niet van genoten. Door een slechte opbouwende actie van Nieuwkoops commercieelste kon Alphia met een diepe bal de Nieuwkoopse muur uiteen te splijten en werkte de spits van Alphia de bal vol finesse het doel langs Nico-Noci-de Bruyne-Rademaker. Niet veel later  ging het opnieuw fout, maar kon onze doelwachter met een katachtige reflex een schot van de Alphianees tegenhouden. Onze supervedettes konden het vijandelijke doel maar niet vinden en het bleef steeds bij dat tegenhouden, wat voor de 1-0 ook al het strijdplan was. Dat ook onze Nico-Noci maar een mens is, kwam helaas aan het licht toen een van de Alpha-aanvallers Nico-Noci verschalkte vanuit de rebound na een verrassende knal. Zo kwam er een terechte 1-2 op het scorebord te staan die pijnlijk genoeg een reflectie was op het spelbeeld.

Maar, onze Blauwhemden zouden onze Blauwhemden niet zijn als er niet werd opgestaan na deze pijnlijke achterstand. Zowaar belandde de Nieuwkoopse vuurlinie in het vijandelijk strafschopgebied en na een kluts was het B.A.M. de Jong die het leer op zijn pantoffel nam en in de korte hoek naast de keeper droog binnen kon knallen. Zo was de eerste helft een spektakelstuk met al 4 goals en onze Nieuwkoopse selectie voltooide 2 goals uit 2 mogelijkheden. Helaas werd de rust niet gehaald met een gelijke stand. Door een foutieve terugspeelbal van diezelfde Bruce kon de spits van Alphia binnen prikken voor de 2-3. Hiermee gingen we aan de thee en was er dus een hoop werk aan de winkel.

In de rust werd er orde op zaken gesteld door Ravert en Rene. Die verhalen en ideeën over die schaal op het Reghthuysplein waren leuk, maar de heren moesten het nu ook wel echt laten zien op het hoogste podium. De Nieuwkoopse furie begon weer te branden, het vuur wakkerde aan. Zo ook bij Bruce, die vlak na de thee in het tweede bedrijf de frustratie van zich af schoot door na een assist van Jowie in de verre hoek heerlijk raak te trappen voor de 3-3. Zo waren de supervedettes weer helemaal terug in de wedstrijd en gingen ze op jacht naar meer. Zo slecht als de merkvoetballers voor de dag kwamen voor de rust, zo goed waren de heren in tweede helft. De selectie van Alphia piekte en kraakte, de machine liep spaak. Zo besloten de heren uit de grote stad zich in te graven en werd er een 6-mans defensie om aanvalsleider Jowie geplaatst om hem van scoren te behouden (zie foto). Een minuut of 10 na de 3-3 pakten de merkvoetballers van boven de rivieren alsnog terecht de 4-3. Na een hoge bal van Bruce werkte de Alphiaanse verdediging slecht weg, en was het Ouwe Jowie die als een echte killer de goddelijke platvissen een voorsprong mocht laten noteren. Zo toonde hij zich niet onder de indruk van de defensieve aanpassingen die de heren van Alphia hadden genomen.

De mannen van Oranje adel en Blauw tenue roken bloed en toonden zich superieur door iets later ook nog 5-3 te laten noteren. Dit was een doelpunt van grootse schoonheid. Het was Royla die Jallah-Jallah diep stuurde, waarna Jallah-Jallah op zijn beurt weer Kaj vond die beheerst 5-3 binnen schoot. Dit was uiteindelijk ook de eindstand en was wederom het stadion in extase. Het was groots hoe de selectie zich herpakte. Waar vele spelers bijzonder door het ijs zakten in het eerste bedrijf, was het een echte teamprestatie die uiteindelijk de Alphianezen op de knieën dwong. Man Of The Match Piel ‘Van Bommel’ Nieuwenhuizen speelde ook een van zijn grootsere helften en kon het eerder bewierookte Middenrif Der Magie goed in stelling brengen door met zijn robuuste voorkomen veel ballen te onderscheppen.

Door deze overwinning melden de heren van goud zich weer dusdanig om in aanmerking te komen voor die schaal. Die hardnekkige droom waar iedereen zo naar hunkert. Volgende week staat er een uitduel op het programma tegen Bodegraven. Nadere parkeerinformatie en informatie over buscombi’s zal wellicht volgen. We zien u allen graag volgende week wederom in grote getallen langs de lijn om de merkvoetballers weer naar de overwinning te schreeuwen!