Nieuwkoop 4 speelt gelijk tegen Aarlanderveen

Aarlanderveen 4

Mannen, 4, 6e klasse 05

12 mei 2018 13:00

Oh jawel! Na twee weken van berusting, krachttraining en non-alcholische versnaperingen zijn we weer terug met een nieuwe episode van de Road To Regthuysplein! Ditmaal een klassieker, die vooral in de Aarlanderveniaanse regionen wordt beschouwd als een match van het jaar, namelijk de strijd tegen SV Aarlanderveen. Met een afgeladen sportpark de Dulen en een machtig zonnetje op de uitkaterende knar van enkele spelers leek niets in de weg te staan van een spectaculaire middag.

De openingsfase van het duel wat ietwat rommelig. Schoten werden vaker geblokt dan dat er echt een schot gelost werd op beide doelen en aan beide kanten was de passing onsecuur. De eerste mogelijkheid van Boom met Takken, die een bal randje 16 terug naar Maas schoot, was kenmerkend voor deze slappe openingsfase. Aarlanderveen, dat duidelijk verrast was dat Nieuwkoop zo matig voor de dag kwam, kreeg op die manier weer een beetje moed om vooruit te voetballen. De eerste echt grote mogelijkheid was er dan ook voor de groen-wit hemden: een degelijk schot leek de kruising in de vliegen, maar doelpanther De Bruyne-Rademaker toonde zich allert. Niet veel later moest de sluitpost weer redden op een uitbraak en met zijn machtige beenspiermassa was hij snel genoeg het doel uit om een aanvaller van Aarlanderveen te stoppen. Hierna volgde de eerste echte Nieuwkoopse mogelijkheid voor Die Rooie, maar faalde hopeloos met een schot voorlangs. Uit een corner kreeg diezelfde Kaj een mogelijkheid om met het hoofd binnen te werken, maar ook deze poging bleef buiten de palen. Zo werden de eerste mogelijkheden in de wedstrijd geboren. Maar, zoals elke ploeg breekt tegen de uitputtende scoringsdrift van de Goddelijke Platvissen, werd het ook Aarlanderveen allemaal teveel. Ouwe Jowie mocht een bal cadeau krijgen door slecht wegwerken, en beheerst schoot hij in de lange hoek raak voor de 1-0.

Doorstotend zoals de Nieuwkoopse mannen altijd zijn, werd er gejaagd naar meer. De onzekerheid sloop in de Aarlanderveense ploeg en de doelwacht liet een bal los, waarna Royla met een stuiter voorlangs schoot. Zo verzuimde Nieuwkoop de wedstrijd vroeg op slot te gooien. En een oude voetbaluitspraak leert men dat hij er dan aan de andere kant wel in vliegt; uit een vrije trap werd het leer doorgekopt en in de schermutseling werd in het zijnet 1-1 gemaakt. Een domper voor ieder die was afgereisd deze middag. Maar! hierna ging het erg snel. De stopwatch leerde ons dat de 1-1 net voor rust viel, maar het circus was nog niet compleet. Door een snel volgende fout in de verdediging van Aarlanderveen kon Ouwe Jowie als een echte hyena zijn oplettendheid belonen en het leer afsnoepen. Met een elegant tikje a la Van Persie tegen Vitesse plaatse hij de bal langs zijn directe tegenstander, en oog in oog met de keeper faalde hij niet: 2-1. Leidsman Sjors besloot hierop volgend Aarlanderveen nog een laatste aanval te bieden als reactie, en ook zij faalde niet mee te delen in het spektakel. De Bruyne-Rademaker drukte een hoge bal weg, maar uit de scrimmage die zou volgen werd 2-2 binnen geschoten, wat overigens toch een sterk luchtje van buitenspel had. Afijn, 2-2 was de stand waarmee werd gerust. En dat was even nodig, met het onwaarschijnlijk doelpuntengeweld wat werd voorgeschoteld.

Na rust toonde Ouwe Jowie zich weer scherp voorin, en liet van zich horen met een schot wat eindigde bij de hondenclub op terras. De wedstrijd kwam iets meer op slot te zitten, het werd een angstaanjagend schaakspel wie de eerste stap zou zetten. En die stap, werd uiteraard gezet. Ouwe Jowie danste zijn weg in vijandelijk strafschopgebied, waarna aan de noodrem werd getrokken. Pingel! Een abnormaal belangrijk moment in de wedstrijd, wetende dat Nieuwkoop moest winnen om de strijd met Sportlust bij te kunnen houden. Zelf ging de topscorer aller tijden van Nieuwkoop 4 achter de bal staan, maar de bal werd onfortuinlijk ingeschoten en dus gered! Een aderlating voor de groots opgetrommelde supportersschare. Het leek ook een verdraaid lastig verhaal te gaan worden, omdat er met geen enkele vorm van tempo gespeeld werd. Het spel was traag, te traag. En Aarlanderveen, wetende dat er geen enkele vorm van gelijkenis was op het gebied van kwaliteit, kon tegenhouden zonder in de problemen te komen. Ook De Bruyne-Rademaker zag dit en met zijn haviksoog verstuurde hij een grandioze bal naar Ouwe Jowie waar geen Aarlanderveniaans verdediger een antwoord op kon vinden. Zo draafde de aanvalsleider door naar het doel, ging langs de keeper, maar schoot in het zijnet! Het leek niet zo te mogen zijn deze middag. Aarlanderveen kon er nog gevaarlijk uitkomen een paar keer nadat Nieuwkoop 1 op 1 moest gaan spelen achterin om voorin daadkrachtiger te worden, maar kon afgestopt worden door douane ambtenaren Spaanse Furie Van Wengerden en Jappie Overstappie. De race tegen de klok was voelbaar, maar tot echt grote kansen kwam het niet meer. Er werd afgefloten met een fatale 2-2 uitslag.

Door het gelijke spel deze middag komt Nieuwkoop op drie verliespunten van Sportlust, dat overigens ook een beter doelpuntenaccount heeft. Sportlust heeft nog drie wedstrijden te gaan, Nieuwkoop nog twee. Het zal dus een verhaal in het rijtje Assepoester, Belle en het Beest & Rapunzel worden mochten de Goddelijke Platvissen de schaal nog omhoog houden. Mocht het dus niet zo zijn zullen we dat grandioze feest op het Regthuysplein een jaartje opschuiven. Meer om naar uit te kijken, meer voorpret. Maar, vandaag mocht het dan niet zo zijn, maar elke misstap zal aangepakt worden en strijd zal getoond worden tot de laatste speeldag voltooid is. Een Man Of The Match volgt niet door deze 2-2 uitslag, maar uitblinkers deze middag waren Boom met Takken, Vermeij, Jappie Overstappie en Ouwe Jowie, die er toch twee maakte.