JO17-2 pakt eerste punten in competitie

Rohda '76 JO17-1

29 september 2018 15:30

Voor de JO17-2 wordt het een pittig jaar. De groep bestaat uit heel veel eerste jaars spelers en dan loop je wel eens tegen teams aan die echt al een stuk groter zijn dan jou en fysiek stukken beter zijn. Dit keer moesten we tegen Recht Op Het Doel Af (Rohda) uit Bodegraven dat in 1976 is opgericht. Hemelsbreed op de fiets ongeveer 30 minuten fietsen, maar met de auto en file op de N11 toch als snel een minuut of 50.

Afgelopen week was niet alleen de week waarin veel van de jongens een nieuwe versie FIFA in huis haalde, maar het was ook de week waar leider Hans en trainer Henny zich buigde over hoe om te gaan met het fysieke karakter van onze competitie.

Deze week werd het systeem 3-4-3 uit de kast gehaald. Je kon het Evert ten Napel (ook dit jaar weer in FIFA) al horen zeggen: “waar Louis van Gaal begin jaren 90 grote successen mee gehaald heeft”. Het 3-4-3 systeem met een ruit in de midden. Niet bepaald een systeem wat Hans en Henny als rechtgeaarde Feyenoorders graag zien, maar nood breekt wet.

En nadat we de ruit hadden uitgelegd startte onze jongens goedgemutst aan de wedstrijd en wonder boven wonder bleek dit een gouden greep. Met een doorgeschoven Thijs en een iets ingezakte Dion op de 10 werd de grootste speler van het veld (en ook de aanvoerder van de tegenstander) goed in bedwang gehouden. Zelfs zo erg dat een goede pass naar de supersnelle Roan kon worden gegeven.

Roan, die speciaal voor deze wedstrijd naar de kapper was geweest, wist met de opdracht (doet u maar standje 2 en verder wat kort van boven), al het overtollige haar van zijn hoofd te laten wegwerken. Deze “mooie” Roan kwam ineens supersnel uit de startblokken en gaf een keurige pass op Levi, die dit buitenkansje niet liet lopen (0-1). In de rest van de eerste helft bleef het keurkorps van ons duidelijk de bovenliggende partij.

Na de rust was dat wel anders. Inmiddels waren Joost, Jochem en Lucas in de gelederen gekomen. De anderen kwamen echter wat te rustig uit de kleedkamer en zo waren we in de eerste minuten toch wat overdonderd door de daadkracht van de tegenstander die er direct invloog om een doelpunt te gaan forceren.

Ondanks deze versterkingen werd het in de tweede helft wel steeds moeilijker om de 3-4-3 goed uit te blijven spelen, maar ook de tegenstander begon wat hoog in de emotie komen (zoals de vader van Joost Gehlen ons wist te vertellen). Ondanks dat was het een zeer mooie strijd waar alles op en aan zat. De scheidsrechter had er behoorlijk zijn handen vol aan. Want 22 spelers en 44 armen en handen die door elkaar heen worden gebruikt vragen om misschien 5 extra paar ogen.

We werden zelfs getrakteerd op een heuse onterechte strafschop. Maar Sem van Wijngaarden wist de penalty op miraculeuze wijze te pakken. De wijsheid 'een onterechte strafschop wordt nooit gescoord' ging ook nu weer op. Na zoveel pech zakte de moed bij tegenstander in de schoenen en zo konden we (met nog wat laatste schermutselingen heen en weer) de 3 punten in de grote tas stoppen en terug meenemen naar de “Dulen”.