JO17-2 wint derby en bekert door

Nicolaas Boys JO17-1

Nieuwkoop JO17-2

20 oktober 2018 15:00

Afgelopen zaterdag moest het er dan toch van komen. Op de laatste fraaie zaterdag van dit jaar (althans, zo ziet het er naar uit) moest het er dan toch van komen. In de voorbereiding hadden coaches Hans en Henny het al een keer geprobeerd, maar nu was het geregeld door de KNVB, dus kon niemand er meer onderuit komen. De JO17-2 moest voetballen tegen de JO17-1 van Nicolaas Boys voor de beker.

Nu heeft ondergetekende al wel wat derby’s zelf mogen spelen en ook de week voor dergelijke wedstrijden mogen “beleven”, dus ik ben niet onbekend met het fenomeen. Toch blijf het altijd leuk om te zien dat er van beide kanten, toch iets meer aandacht is voor de wedstrijd.

Voor de jongens van het team was er al op school de nodige discussies, het gebruikelijke: “we gaan jullie inmaken”, “we hebben een speciaal plan om van jullie te winnen”, het stiekem doorsturen van opstellingen, alles hoort er een beetje bij. Nu je als trainer wat afstand kunt bewaren omdat je nooit onderdeel bent geweest van de traditie van SV Nieuwkoop en Nicolaas Boys, kan je wat afstand bewaren en genieten van al die bijzonderheden.

De jongens waren dus wat gespannen, maar de trainingen door de week heen waren scherp en dat gaf een comfortabel gevoel. We moesten op het hoofdveld spelen en dat is bij de groenzwarte brigade echt gras en daar hadden we de afgelopen weken al meer dan genoeg ervaring mee opgedaan. Kortom tegen een fysieke tegenstander en met onze opstelling moesten onze jongens zoveel mogelijk tussen de linies door spelen.

Nicolaas Boys had een tactiek die duidelijk op hun lijf geschreven was. Een zeer snelle spits, liet zich terugzakken naar het middenveld en vanaf daar sprintte hij naar voren. De keeper (met een sterke uittrap) nam direct de lange bal om de bal over onze verdediging heen te spelen en zo te hopen op een mooie kans. Helaas hadden de Nieuwveense leiders niet gerekend op onze achterhoede. Menno, “Berend”, en Joost Gehlen konden met hun snelheid en hun goede tactische lopen dit prima opvangen. En zo was het wapen van Nieuwveen als snel tot wat vervelend meelopen gedegradeerd. Er waren ook wat tips bij de technische staf gekomen over deze snelle jongen, dus stiekem hadden we vooral Menno en Joost Gehlen geattendeerd op goed “knijpen” en beide heren lieten duidelijk zien dat te snappen.

Onze jongens konden vanuit die basis mooi denken aan het opbouwen van hun aanvalsplan, en dat vertaalde zich al snel in wat kansen. Kansen die jammer genoeg nog niet werden verzilverd maar heel lang kon het niet meer duren, maar toch er stond wel wat druk op, zeker ook omdat er toch wat meer mensen langs de kant stonden dan normaal. Uit een corner wist echter Roan een mooie bal te spelen die richting de goal werd afgegeven, hoe de keeper precies dit schot inschatte weet niemand meer, maar uiteindelijk belandde de bal zeer gelukkig in de goal. Toen vervolgens Roan ook nog een mooie aanval wist af te ronden met een prachtige breedtepass op Dion stond het 0-2 voor SV Nieuwkoop en dat was terecht te noemen. In de rust wees de trainer er nog wel op dat het belangrijk was de concentratie goed vast te houden en mogelijk de stand nog verder uit te bouwen, en zo gebeurde het ook de 0-3 kwam van Levi en de 0-4 (wederom door voorbereidend werk van Roan “The Hoffmeister”) werd uiteindelijk door Lucas Immerzeel onberispelijk ingeschoten. En daarmee was ook direct de eindstand bereikt. Een goede overwinning van onze mannen en een mooie manier om de volgende ronde met vertrouwen tegemoet te zien.