Nieuwkoop pakt eerste driepunter in de competitie

Nieuwkoop 1

Lugdunum 1

3e klasse A

16 oktober 2021 14:30

R.E. van der Zee

Sportpark De Dulen
Ladderhaak 2
2421NK
NIEUWKOOP
tel. 0172-571450

Na drie doelpuntloze nederlagen stond voor Nieuwkoop 1 zaterdag de wedstrijd tegen Lugdunum op het programma. De ploeg uit Leiden kende ook geen beste start van de competitie en dus ging de ploeg van trainer Manfred van den Bosch op jacht naar de eerste drie punten van het seizoen.

Nieuwkoop voegde snel daad bij het woord. Uit een vrije trap schoot Boy Vork keurig de bal binnen. Na vier minuten 1-0. Lugdunum zakte in de openingsfase ver terug en het was aan Nieuwkoop om een gaatje te zoeken in de defensie van de ploeg uit de Kikkerpolder. De volgende grote kans kwam echter uit een hoekschop. De bal werd achterin neergelegd, voorgekopt door Daan Zuijdervliet, waarna Sam Vijfhuizen de bal naast tikte.

Na een klein half uur moest Nieuwkoop twee keer noodgedwongen wisselen. Volkert Hoogendoorn en Chiel Groenewoud vielen geblesseerd uit. Stan Boekel en Levi Simmerman (debutant), kwamen voor hen in de plaats. Het was ook de fase waarin Lugdunum meer van zich af ging bijten en zowaar de aanval zocht. Zo zagen we twee pogingen naast vliegen. Een derde keer was Boekestein alert, toen een van de aanvallers ineens oog in oog met hem verscheen. Nieuwkoop was via Sam Vijfhuizen nog een keer gevaarlijk voor de rust. Zijn inzet, na een mooie boogbal de zestien in, schoot hij naast.

Bij aanvang van de tweede helft moest Nieuwkoop opnieuw wisselen. Tim Bosma kwam in de ploeg voor Daan Zuijdervliet. Vijf minuten na rust waren de oranjehemden voor het eerst in de tweede helft gevaarlijk. Een hoge voorzet stuiterde door richting de tweede paal, waar Stan Boekel de bal naast kopte. Hierna was het Lugdunum dat de klok sloeg in de wedstrijd. Tot kansen kwam de ploeg echter niet, ondanks het vele balbezit. Nieuwkoop had ondertussen veel moeite om van de eigen zestien af te komen.

Tien minuten voor tijd zagen we nog een debutant binnen de lijnen komen. Thijs Rekelhof verving Rick Pouw. Een paar minuten voor tijd kreeg Nieuwkoop een optimale kans om de zege 100% veilig te stellen. Simmerman werd de diepte in gestuurd, passeerde de keeper en werd vervolgens vastgehouden door de sluitpost van Lugdunum. De scheidsrechter wees naar de stip. Vijfhuizen wist het buitenkansje niet te benutten. Een veel te slap ingeschoten strafschop was makkelijk tegen te houden voor de doelman van Lugdunum.

In de absolute slotfase werd de adem nog een paar keer ingehouden door Nieuwkoop, toen Lugdunum de bal er nog een paar keer inslingerde. Twee keer werd de bal vlak voor de lijn weggehaald, waardoor de zege over de streep werd getrokken.

Opstelling SV Nieuwkoop:
Thomas Boekestein; Rick Pouw (80. Thijs Rekelhof), Jeffrey van Lith, Daan Zuijdervliet (46. Tim Bosma) Joris Verweij; Thijs van der Zon, Dirk van den Haak, Boy Vork, Chiel Groenewoud (27. Stan Boekel); Volkert Hoogendoorn (27. Levi Simmerman), Sam Vijfhuizen.