Van niveauverschil wil de reporter niets weten

ARC D2

Nieuwkoop JO13-1

24 augustus 2013 8:30

Klokslag half negen op vrijdag stond er in het huishouden van ondergetekende een twaalfjarig ventje op van de bank die uitzichzelf het mandje ging opzoeken. Uitzonderlijk in deze vakantietijd? Ja, hadden we nog niet meegemaakt de afgelopen vakantieweken. Tevens een nee, want er moest de volgende dag om 7.30u verzameld worden op de Ladderhaak om met Nieuwkoop D1 de mannen van ARC D2 op de Alphense velden te gaan bestrijden.

Het selectieteam van ARC bestaat louter uit eerste jaars zeer getalenteerde D-spelers die zich straks in de beker op eerste klasse niveau gaan meten met de opleidingselftallen van Sportlust D1, Alphense Boys D2 en BVCB D2. Net als Alkmania D1 vorige week dus, op papier weliswaar, net even een tandje sterker in te schatten dan de Nieuwkoopse formatie.

Met 8 basisspelers en 5 spelers uit de D2 trapte de D1 klokslag 8.30 uur  af. In de eerste minuten kwam door een voorzet  de bal al wat ongelukkig uit bij een been van een attente ARC aanvaller die onze Pluk kansloos liet. 1-0.

Wanneer je puur voor het resultaat speelt is dat natuurlijk balen. In een oefenpot echter zorgt deze stand ervoor dat de Nieuwkopers geconfronteerd werden met een teleurstelling. Voor het team en de meegereisde supporters een kans om eens te kijken wie er gaat opstaan om de boel glad te trekken.

Over en weer werd er een leuke pot op de mat gelegd. Nieuwkoop liet zich niet van de wijs brengen door de vroeg opgelopen averij.  De ARC teams beschikken vrijwel standaard allemaal wel over snelle aanvallers op de flanken. Meters maken dus voor onze verdediging. Op het middenveld waren het de ARC-ers die de meeste duels naar zich toetrokken. Echter kwamen er op wilskracht en inzet toch ook mooie mogelijkheden voor Nieuwkoop.

Een Nieuwkoops schot vanaf links spatte nog boven de ARC-doelman op de lat uiteen. Door enkele fraaie combinaties kwam Nieuwkoop daarna best nog een aantal keer gevaarlijk door. Het bleef helaas nog bij halve kansen.

Door een schot van afstand wist ARC rond de 20e minuut de 2-0 te maken. Vlak voordat de scheids voor de rust floot werd het collectief vooruit voetballen van Nieuwkoop dan toch beloond. Een fraai geplaatste inzet van Nino liet de ARC-goalie kansloos. Ruststand 2-1.

In de tweede helft had Nieuwkoop door compact te voetballen de snelheid voorin kunnen gaan benutten, mijn niet objectieve instinct zegt me dat de wedstrijd dan gemakkelijker had kunnen worden. Echter juist in een oefenwedstrijd kan je andere strategieën eens goed bekijken en verbeterpunten oefenen.

Door pressiespel en het middenveld goed aan te laten sluiten kwamen er bij Nieuwkoop soms veel mensen voor de bal. Dit leverde een flink aantal mooie voorzetten en corners op echter verzuimde de afmakers de ARC keeper eens flink op de proef te stellen. Een misverstandje voor Nieuwkoop achterin bij een spelhervatting zorgde voor de 3-1 en een snelle omschakeling van ARC  voor de 4-1 achterstand.

Van niveauverschil wil deze niet objectieve reporter niets weten. De ARC mannen waren hooguit collectief attenter en vaak wat agressiever in de duels.

In de laatste minuten kregen Robin en met name Dave het nog een aantal keren op de heupen. Dit zorgde voor gevaar en paar mooie voorzetten en dito kansen. Eenmaal kon Dave niet meer voetballend gestopt worden en werd hij gevloerd in de zestien. De penalty van Tjeerd wilde  er echter ook niet meer in.

Een leerzame oefenwedstrijd en sportieve tegenstander waar we vast nog wel een keer tegen oefenen. Aanstaande Dinsdagavond oefent de Nieuwkoopse formatie  bij en tegen Alphense Boys D2. We gaan vrolijk verder.