Nieuwkoop laat in Oegstgeest kans liggen om koppositie te grijpen

FC Oegstgeest 1

Nieuwkoop 1

3e klasse A

15 april 2023 14:30

I.S.R. Yanover

Sportpark De Voscuyl Oegstgeest
de Voscuyl 19
2341BJ
OEGSTGEEST
tel. 071-5171463

Met een voorjaarszonnetje, maar straf windje werd de wedstrijd tussen Oegstgeest en Nieuwkoop onder ruime publieke belangstelling afgetrapt. Na een voor Nieuwkoop drukke week met de topper tegen Aarlanderveen en het doordeweekse bekersucces was het afwachten in hoeverre alle spelers weer volledig uitgerust en opgeladen aan de start van deze wedstrijd zouden verschijnen.

Met Noë Esselink centraal op de plek van de geschorste Mike Boelee en Demian van der Lek als vervanger van de tevens geschorste keeper Thomas Boekestein startte de wedstrijd rommelig en waren beide ploegen op zoek naar grip op de wedstrijd. Nieuwkoop had het meeste balbezit, maar in de razendsnelle omschakeling was het Oegstgeest dat voor het meeste gevaar zorgde. Tot drie keer toe verscheen de thuisploeg zeer gevaarlijk voor het doel waar eerst Noe een bal van de lijn redde door zich in de baan van het schot van de aanvaller te gooien en vervolgens zagen we twee zeer knappe reddingen van Van der Lek. Hij hield op die manier zijn ploeg op de been. Voor rust kreeg Nieuwkoop nog een vrije trap op een gevaarlijke positie die door Robin Voorend in de muur werd geschoten. Daar bleef het qua kansen bij voor de oranjehemden.

In de rust was de conclusie dat Nieuwkoop zeer goed wegkwam met een gelijke tussenstand. Waar in de tweede helft werd geprobeerd uit een ander vaatje te tappen bleef het spel rommelig en moeizaam. Het leek duidelijk dat de inspanningen van afgelopen week toch de nodige krachten hadden gekost en Nieuwkoop niet tot het dynamische en verzorgde voetbal kon komen waar het publiek eigenlijk al gehele seizoen van heeft kunnen genieten. Dit was een terechte maar niet zo verbazingwekkende conclusie. Trainer Boris van Es trachtte nog wel wat nieuwe energie in de ploeg te brengen met invaller Dirk van den Haak en Hamza El Marjie voor Thijs van der Zon en Sam van der Hoorn.

Toen twintig minuten voor tijd ook de meeste krachten bij de thuisploeg leken weg te vloeien was de verwachting dat degene die nog een doelpunt kon forceren weleens aan het langste eind kon gaan trekken. Dat moment kwam ook toen een misverstand in de Nieuwkoop defensie in eerste instantie nog knap werd gered door keeper Van der Lek, maar in de rebound moest ook hij zijn meerdere erkennen. 1-0. Met in de slotfase nog het inbrengen van debutant Sami Chourak voor verdediger Rick Pouw - om toch nog een gelijkmaker te forceren - leek het aanvankelijk op niets uit te draaien tot Hamza El Marjie een afgeslagen bal op fantastische wijze in de kruising schoot en zo eindstand op 1-1 bepaalde.

Geen winst, maar gezien het spelbeeld een gestolen punt in de van Nieuwkoop minste wedstrijd in dit seizoen. Door de nederlaag van Aarlanderveen loopt het een punt in op de koploper, maar had het dus vandaag ook de koppositie kunnen pakken. Een gemiste kans. Nu goed herstellen en op naar thuiswedstrijd tegen DWO.

Opstelling SV Nieuwkoop: Demian van der Lek; Joris Verweij, Noë Esselink, Sem Meertens; Rick Pouw (85. Sami Chourak), Thijs van der Zon (60. Dirk van den Haak), Sam van der Hoorn (60. Hamza El Marajie), Boy Vork, Dave Verhage, Sam Vijfhuizen, Robin Voorend.

Uitslagen 15 april:
FC Oegstgeest - SV Nieuwkoop 1-1