Bekerstunt Nieuwkoop tegen Zwaluwen, door naar 8ste finale

3136VE
VLAARDINGEN
tel. 010-4749436

Alphense Boys, DSO, FC 's - Gravenzande, HBS en Smitshoek. Zomaar een greep uit de namen van grote teams waar tussen Nieuwkoop zich bevindt in het KNVB Bekertoernooi. De ploeg van Boris van Es zit in de 16de finale en wist na de poulefase al te stunten tegen 1ste klasser Olympia. Nadat Nieuwkoop in de vorige ronde werd vrijgeloot, wachtte nu het mooie affiche tegen 4e divisionist v.v. Zwaluwen.

De zwart-witten uit Vlaardingen draaien geen vlekkeloos seizoen. In de 4e divisie (in het verleden was dit de Hoofdklasse) staat de ploeg op de 11de plaats. Wel was het aan het begin van de middag al vijf duels ongeslagen. Cijfers waar Nieuwkoop niet direct van in de kramp schiet. De oranjehemden zijn namelijk al sinds begin oktober ongeslagen. De teller staat inmiddels op elf wedstrijden. En waarom dan ook niet stunten tegen Zwaluwen? In de beker kan tenslotte alles.

Trainer Boris van Es koos dit duel voor Chiel Groenewoud in de voorhoede naast Hamza Elmaraije, om zo meer snelheid te hebben in de omschakeling. Nieuwkoop liet, logischerwijs, Zwaluwen het spel maken. Een slimme keuze, want de ploeg uit Vlaardingen was dit duidelijk niet gewend. Het was onwennig in balbezit en lijkt meer op hun gemak te zijn met counteren. Duidelijk was ook dat er voor Nieuwkoop zeker ruimte lag om te voetballen. Dit leverde in het eerste kwartier al twee aardige kansen op na prima aanvallen. Dave Verhage schoot tegen de doelman op en Hamza Elmaraije schoot van afstand in de handen van de Zwaluwen-doelman.

De thuisploeg kwam niet verder dan speldenprikken. Een balletje naast, een balletje over en zo nu en dan een redding van Boekestein. Nieuwkoop oogde stabiel tegen een tegenstander die drie competities hoger speelt. Erg knap. Op slag van rust werd het gevoel dat er een stunt in zat enorm versterkt. Een verdediger van Zwaluwen wilde de bal over de achterlijn laten lopen, maar op kracht wist Nieuwkoop de bal niet alleen binnen te houden, maar deze kwam ook nog eens voor het doel terecht. Boy Vork was de keeper al snel kwijt na een eerste inzet van Groenewoud, maar mikte op een verdediger op de lijn. De herkansing van Vork werd weer door de verdediger uit het doel weggeschoten, maar wel pas toen de bal al over de lijn was. Doelpunt dus. 0-1!

Aan het begin van de tweede helft volgde direct al de mogelijkheid om Zwaluwen de nekslag te bezorgen. Een goede voorzet werd in vrije positie echter naast geschoten door Groenewoud. Zo bleef Zwaluwen in leven. Nieuwkoop wist de zwart-witten echter goed af te stoppen. Pas toen twintig minuten voor tijd het slotoffensief van de thuisploeg begon, werd het wat zweten voor Nieuwkoop. Dat begon met een corner die op de lat werd gekopt en later moest Boekestein opnieuw ingrijpen bij een kopbal.

Aan het begin van de blessuretijd viel de gelijkmaker in de touwen, maar dit bleek buitenspel te zijn. Afgekeurd dus. Kort hierna moest Nieuwkoop met tien man verder, toen doelman Boekestein te ver uit zijn doel kwam en de bal met de hand raakte toen deze langs hem werd getikt. Aan reservedoelman Pluk Vijfhuizen, de broer van aanvaller Sam, om de laatste ballen ook tegen te houden. Dit lukte hem en zo kon de bekerstunt met gejuich worden begroet.

Nieuwkoop sluit een fantastisch kalenderjaar dus niet alleen af met een 3de plaats in de competitie, maar ook met een plek in de achtste finale van de KNVB Beker. Een geweldige stunt als afsluiting van 2022. En dus nog steeds ongeslagen sinds begin oktober. Nu afwachten welke mooie tegenstander er uit de koker gaat rollen in februari, als alle duels zijn gespeeld. Dan zal er weer gehoopt worden op een nieuwe stunt.

Opstelling SV Nieuwkoop: Thomas Boekestein; Mike Boelee, Joris Verweij (70. Noë Esselink), Sem Meertens; Rick Pouw (72. Dirk van den Haak), Thijs van der Zon, Boy Vork, Sam van der Hoorn, Dave Verhage; Chiel Groenewoud, Hamza Elmaraije (90+3. Pluk Vijfhuizen).