JO17-1 strijdend en nipt ten onder tegen koploper RCL

2421NK
NIEUWKOOP
tel. 0172-571450

Het is inmiddels drie weken geleden dat we konden spreken van een 'flow' bij de JO17-1. ESTO en FC Lisse werden in twee ijzersterke wedstrijden verslagen. Toen kwam de vakantie en dus is de laatste wedstrijd inmiddels drie weken geleden. De vraag is dus wat er nog over is van de 'flow' waar we inzaten. Op het programma stond een pittige test om daar achter te komen, want koploper RCL kwam op bezoek.

RCL is een ploeg die gedegradeerd is uit de Hoofdklasse. In deze 1ste klasse wonnen ze hun eerste drie duels en staan dus bovenaan. Na een valse start bij FC Oegstgeest en twee overwinningen zijn we zelf inmiddels opgeklommen naar de derde plek. We konden dus wel spreken van een kraker.

De wedstrijd werd gespeeld op veld 2. En... tja. Die bleek nogal hobbelig. Normaal een balletje rond laten gaan bleek er niet echt in te zitten en dus wilden we sneller de lange bal vooruit zoeken en proberen de tweede ballen te winnen. Met die gedachte begonnen we goed aan het duel. Ook onze tegenstander moest duidelijk even wennen aan het veld. Salah kreeg binnen vijf minuten al een goede kans op de openingsgoal, maar zag de doelman van de tegenstander redding brengen.

Het bleek al snel een echte schaakwedstrijd te gaan worden op dit veld. Details zouden dit duel gaan beslissen. Vervelend als je zelf dan de foutjes maakt. Na ruim twintig minuten kozen we een keer voor opbouwen en dat ging mis. Uiteindelijk kon RCL - nadat de eerste poging nog gekeerd werd - in de rebound eenvoudig de 0-1 maken. Daar schrokken we toch even van, want ineens waren we het helemaal kwijt. We hadden tijd nodig om ons te herpakken. Via Daan - die zijn schot ook gered zag worden - kregen we na een half uur spelen een goede kans. Maar het was RCL dat opnieuw scoorde. Een onnodige overtreding werd bestraft en de penalty goed benut. 0-2.

Nu hadden we wel een snel antwoord. Yoren schoot de bal vanaf rand strafschopgebied strak de hoek in. 1-2. Een forse tegenvaller was de goal die RCL voor rust nog wist te maken. Ietwat ongelukkig ging de bal uiteindelijk via Milan - die een uiterste poging deed om de boogbal te keren - het doel in. 1-3.

De tweede helft werd wat meer een vechtwedstrijd, met minder kansen. Veel lange ballen en op die manier proberen gevaarlijk te worden. We deden het niet onaardig. Thijs kreeg een goede kans, maar zijn boogbal wist de doelman niet te verrassen. RCL werd na een uur voetballen gevaarlijk via een scrimmage voor het doel. Uiteindelijk werd het schot van dichtbij nog gekeerd door een verdediger van ons. Vijf minuten later werd Salah via de zijkant goed diepgestuurd. Hij kon de bal meenemen en vanaf rechterkant strafschopgebied de bal de verre hoek in mikken. 2-3.

We bleven het in de slotfase proberen, maar echt gevaarlijk konden we niet meer worden. Ondanks de nederlaag hebben we alles gegeven, tegen een tegenstander die het erg moeilijk met ons had. Zij blijven koploper, wij bleven toch wel teleurgesteld achter. En die 'flow'? Die is niet verdwenen. Maar als we de details weer scherp krijgen, valt het kwartje weer onze kant op. We kunnen het positieve sowieso meenemen naar de wedstrijd van volgende week, tegen Meerburg.