Nieuwkoop A1 flitsend op dreef

A-junioren zaterdag, A1, 1e klasse 09

5 februari 2014 20:00

Krimpen, W.H. van

Op deze doordeweekse avond moest onze A1 naar Zevenhuizen afreizen om het daar op te nemen tegen de plaatselijke vv Groeneweg. Een tegenstander waar de laatste vier wedstrijden van verloren was, dus een echte 'Angstgegner'. Daarnaast stond de tegenstander samen met ons op een gedeelde 4/5e plaats met 26 punten uit zestien wedstrijden.

Een makkie zou het, vooraf gezien, dus niet worden. Er moest vandaag gewonnen worden om de achtervolgingsrace op de koploper van de competitie vol te houden.

Met twee B1 junioren kwamen we op een totaal van veertien spelers die de strijd aan gingen op deze drijfnatte kille winderige avond. Hiervan was Dirk, weliswaar herstellende van een blessure, nog nauwelijk inzetbaar.

Nieuwkoop begon met de straffe wind tegen, zeer gretig aan de wedstrijd en zette de tegenstander op elk gedeelte van het veld onder druk. Na zeven minuten was het dan ook al 0-1, nadat er een bal geschoten was die slecht verwerkt werd door de goalie van Groeneweg en ingetikt werd door onze aanvoerder.

Dit was dus een flinke streep door de rekening voor Groeneweg, die probeerde aan te vallen via hun snelheid op de flank. Dat ook hier de kansen niet lagen bleek wel, want onze verdediging werkte als één blok samen met het middenveld. Daarnaast speelde onze keeper ook heel erg alert. Vooral op het moment dat er een verkeerde bal vanaf het middenveld teruggespeeld werd. De spits van Groeneweg dacht de bal langs onze keeper te spelen, maar door geweldig ingrijpen werd dit voorkomen. Wel waren de corners van Groeneweg gevaarlijk. Elke corner werd met de wind in de rug ingedraaid. Eén keer daarvan kwam op de lat.

Voor de rest was het toch Nieuwkoop die het veel betere van het spel had. Na 35 minuten werd het 0-2 door een combinatie van middenvelder en spits, waarbij de laatste scoorde.

Na 47 minuten vond de scheidrechter het welletjes en blies voor de rust.

Daarin hebben we vooral tegen elkaar gezegd dat het goed ging, alleen dat we wat meer de bal uit de drukte moesten wegspelen. Dan zou Groeneweg helemaal moeite met ons spel krijgen.

Eén wissel werd er toegepast. Dit was een voorzorgsmaatregel, want een aantal gasten van Groenweg was flink aan het provoceren. Degene die geproceerd werd, hebben we al lang moeten missen, dus het leek beter om een eventuele kaart te voorkomen.

De 2e helft dacht Groeneweg dat er nog wat te halen viel. Er werd gestart met een offensief, waarbij vooral de snelle flank gebruikt werd. Nieuwkoop stond zowaar onder druk. Het enige motto is dan linies korter op elkaar en zelf korter op de man gaan zitten.

Dit werd ook gedaan en had resultaat. De 51e minuut was het toen de 0-3 werd aangetekend. Verkeerd uitverdedigen lag aan de grondslag van balverlies bij Groeneweg, waarbij onze spits 0-3 aantekende.

In de 72e minuut werd eigenlijk dezelfde fout gemaakt. Nu werd de bal in het midden onderschept door onze andere B1 speler, die de bal meegaf op onze middenvelder die 0-4 scoorde.

In de 78e minuut viel werkelijk een juweeltje van een doelpunt. Een diepe bal op onze spits, een schitterende overstap-actie van hem, de voorzet op maat op onze middenvelder, die schitterend afrond. Wat een klasse goal.

Het had allemaal veel erger voor Groenweg kunnen worden als wij de gemiste kansen hadden omgezet in doelpunten. Maar het bleef bij 0-5.

Ik heb een goede wedstrijd gezien en ik hoop ook dat de meegereisde ouders hebben genoten.

Nieuwkoop A1 trotse koploper in de 3e periode en nu ook de nummer 2 in de competitie. Wel moeten komend weekend de concurrentie nog spelen, maar toch...

We geloven erin!

Rob van Steijn

p.s: namen noem ik niet in verslagen. Iedereen weet wie wie is.