Terechte winst D1 in slotseconden

D-pupillen zaterdag, D1, 2e klasse 07

8 februari 2014 11:30

M. Uijttewaal

Daar waar het momenteel in de eredivisie gaat om welke ploeg het hoogste onderniveau heeft, is het bij onze D1 elk weekeinde steeds de vraag of de mannen wederom excelleren.

De vorm zit er lekker in, het loopt als een trein, maar in de laatste twee wedstrijden was er twee maal nipt verlies tegen sterke tegenstanders. Vandaag stond alweer zo'n kraker geprogrammeerd, thuis tegen VEP D1.

VEP won al 2x dit seizoen min of meer verdiend van ons puppilenvlaggeschip. Eén keer ruim met 5-0 in Woerden en in Nieuwkoop voor de beker werd het 2-1.

De Woerdense formatie beschikt over een sterk centraal middenveld, snelle aanvallers op de flanken en een zeer getalenteerde laatste man die met name in de wedstrijd in Woerden alle foutjes corrigeerde en vervolgens steeds sterk opbouwde.

Onze mannen wisten dus waar er vandaag duels gewonnen moesten worden om kans te maken op de 3 punten. Vanaf de aftrap stonden de  neuzen dezelfde kant op. Prachtig voetbal ontketende zich op het Nieuwkoopse breedtesport tapijt. Telkens kon de D1 de zaak goed dichthouden achterin. Het loopvermogen van Roy en de altijd krachtige onderscheppingen van Wessel, tezamen met de uitstekende rugdekking van Sem en afwissellend Bram hielden Nieuwkoop sterk overeind.

Op het middenveld smeten Robin, Yassin en Roan met de krachten om weerstand te bieden aan de minstens een kop grotere directe tegenstanders.

De D1 kon in de eerste helft de mogelijkheden op een doelpunt helaas niet verzilveren. Door de snelheid van Mike en Tjeerd op de flanken en de creatieve ingevingen van Lorenzo onstonden een paar prachtige kansen. Maar ja, als scoren makkelijk was dan had Arjen Robben in Zuid-Afrika ons destijds ook wel even wereldkampioen gemaakt. Soms zit het mee, soms zit het tegen.

Laat in de eerste helft gaf een moment van onachtzaamheid in de Nieuwkoopse opbouw aan VEP hun eerste kans. De snelle linksbuiten liet onze Pluk vervolgens kansloos. Even een domper maar de koppen gingen al snel weer omhoog. (ruststand 0-1)

Ook de scheidsrechter was in vorm. Eigenlijk de hele wedstrijd niet gezien en toch steeds goed het spel geleid. Dan fluit je gewoon prima.

De eerste gevaarlijkere actie van Nieuwkoop in de 2e helft resulteerde in een penalty. Terechte penalty maar ik ken niet veel scheidsrechters die hem zouden geven. Lorenzo was in balbezit en werd aan het shirt naar beneden getrokken door een verdediger. De ingevallen Dave eiste de bal op en knalde de buitenkans zowat door het net heen. 1-1.

Ook Martin en Danté waren in de tweede helft ingevallen. Met Danté kwam er meer creativiteit in het spel, Yassin verschoof naar de flank en wisselde steeds positioneel met Tjeerd. De VEP verdediging wist af en toe niet meer waar ze het moesten zoeken. Op middenveld kreeg Nieuwkoop door flink doorpezen van Dave en Robin en de doorgeschoven Bram steeds meer vat op de wedstrijd. VEP had alleen nog de lange bal als wapen. Achterin liet Nieuwkoop zien niet van plan te zijn nog iets weg te geven.

Over en weer bleef het een prachtige en spannende pot. Ieder foutje zou tot een treffer kunnen leiden. Winst, gelijk of verlies was moeilijk te voorspellen. Op basis van het vertoonde spel verdiende Nieuwkoop wel de overwinning, maar dat is al eerder voorgekomen dit seizoen zonder dat het dan daadwerkelijk punten opleverde.

Door twee blessure behandelingen was er ruim extra tijd. In de 5e extra minuut ontstond uit collectief drukzetten van Nieuwkoop een echte scrimmage waarbij Tjeerd uiteindelijk met zijn maatje 42 de bal tegen de touwen kon punteren.

2-1 vlak voor tijd!

Ik denk dat ze het gejuich bij Esto in Bodegraven konden horen. Wat een feest.

Nog eenmaal wist VEP tegengas te geven, zelfs de Woerdense keeper ging mee aanvallen. Maar onze D1 hield stand. Mooie overwining voor onze mannen, loon naar werken. Dik verdiend! Jammer dat de huidige vorm onderbroken wordt voor twee weekeinden vakantie, maar gelukkig op 1 maart alweer een kraker tegen koploper Floreant.