E3 behaalt een mooie overwinning

Nieuwkoop JO11-3JM

E-pupillen zaterdag, E3, 5e klasse 14

29 maart 2014 8:30

Doordeweeks hadden we nog verloren van de F1 van Alphense Boys. Deze één jaar jongere ventjes overtroefde ons vooral op felheid en brutaliteit, gecombineerd met een aantal zeer goed voetballende spelers.

We kwamen nog op voorsprong in de 1e helft door een zeer fraaie lob over de keeper, maar in de 2e helft hadden we teveel tijd nodig om de bal rond te laten gaan en waren we teveel onder de indruk van de gretiger spelende tegenstander. Jammer er zat meer in, maar een compliment aan de Alphense spelers.
Op de woensdag werd ons ingefluisterd dat er die aankomende zaterdag bij onze tegenstander Kickers E2 wel eens een sterke speler mee zou doen die om de twee weken in dit team meedeed. Dat verklaarde de vele schommelende uitslagen van dit team, we zouden het wel weer zien.
Zoals gebruikelijk paste wij ons niet aan aan de tegenstander en speelde we ons eigen systeem. Daarbij gaat het er vooral om dat de spelers leren wat het inhoud om op een bepaalde positie te spelen en dat moet op dit niveau op een zo eenvoudig mogelijke manier.

Vanachter opbouwen naar de zijkant, waarna er twee afspeel mogelijkheden moeten ontstaan. Na het inspelen moet de bal zo snel als mogelijk naar voren gespeeld worden en voornamelijk langs de zijkanten, met als laatste actie een schot op doel of een voorzet op de spits.

Deze speelwijze proberen we deze ventjes zoveel mogelijk eigen te maken en dat lukt tot nu toe aardig. Alleen bij fellere tegenstanders wil het nog wel eens niet lukken. Snel handelen is dus hierbij van groot belang.
Na tien minuten maakte wij ons eerste doelpunt. Onze tegenstander bood tot die tijd veel weerstand, maar kon dit niet volhouden omdat wij het veld bij balbezit constant groot hielden. De tegenstander liep zichzelf kapot en zes minuten later hadden ze dan ook al vier ballen uit het net mogen vissen. En dat hadden er gerust al meer kunnen zijn.

Na de rust maakten we snel nog ons vijfde en zesde doelpunt, maar daarna hielden wij het ook niet meer helemaal vol. Er werd teveel gelopen met de bal.

Kickers werd weer sterker, want het lopen met de bal ging constant gepaard met veel en onnodig balverlies. Daardoor kreeg onze tegenstander meer balbezit. Een tegendoelpunt werd onvermijdelijk. We scoorden hierna nog wel twee keer, maar het vele lopen met de bal kosten te veel kracht. De tegenstander wist daar wel raad mee.

De einduitslag werd 2-8 en de weedstrijd zat weer vol leermomenten.
Op naar de volgende (vriendschappelijke) wedstrijd tegen onze eigen F1. Die zullen gebrand zijn om van ons te winnen. We zullen zien of we hebben geleerd van onze felle tegenstander van de eerder doordeweeks gespeelde wedstrijd.
Maurice en Egon