Nieuwkoop wint van Sportief

Mannen zaterdag, 1, 4e klasse C

11 oktober 2014 15:00

Frikken, G.H.

Voor het eerst in de historie van beide clubs speelden Nieuwkoop en Sportief in competitieverband tegen elkaar. Nieuwkoop won deze eerste wedstrijd uiteindelijk met 4-2.

Nieuwkoop begon goed aan de wedstrijd. Er werd verzorgd positiespel gespeeld, waaruit enkele mogelijkheden konden worden gecreëerd. Na ongeveer een kwartier spelen werd de openingstreffer gemaakt door Rutger Vossenberg uit een voorzet van Roland Kooijman. Niet veel later kon Kooijman zelf aantekenen voor de 2-0. Een voorzet vanaf links kwam bij de tweede paal terecht waar Vossenberg klaarstond om de trekker over te halen. Zijn inzet werd nog gekeerd door de keeper, maar op de rebound van Kooijman had de keeper geen antwoord.

Het laatste kwartier van de eerste helft ging Nieuwkoop wat onrustiger spelen. Er werd niet altijd gezocht naar de simpele oplossing, wat tot onnodig balverlies leidde. Hierdoor kon Sportief er meer uitkomen. Met een 2-0 voorsprong ging Nieuwkoop de rust in.

Na de rust werd de voorsprong snel verder vergroot. Een vrije trap van Fabyan Daal belandde voor de voeten van Harm Schilperoort die de bal subtiel in de verre hoek kon leggen, 3-0. Een half uur voor tijd kwam Twan Bakker binnen de lijnen bij een corner voor Nieuwkoop. Zijn eerste balcontact was direct goud waard. Uit opnieuw een voorzet van Fabyan Daal kon Bakker inkoppen. Doordat de keeper geen goed zicht had op de situatie kon hij de inzet van Bakker onvoldoende keren, waardoor de bal in het net verdween, 4-0.

Nieuwkoop verzuimde om de score nog verder te vergroten en liet zich het laatste deel van de tweede helft ver terugzakken. De laatste 20 minuten nam Sportief meer initiatief en ging wat opportunistischer spelen, wat leidde tot een doelpunt. Na balverlies in de opbouw van Nieuwkoop volgde er een diepe bal op de ingevallen spits Daan Koot, die zich kon ontdoen van de laatste verdediger van Nieuwkoop en de bal voorbij keeper van der Zwet kon schuiven.

Tien minuten voor tijd kwam Sportief zelfs nog op 4-2, door een indraaiende vrije trap die werd binnengekopt door opnieuw Daan Koot. Sportief zette hierna nog even aan, maar de voorsprong van Nieuwkoop bleek voldoende. Nieuwkoop wint haar eerste derby met 4-2, waardoor zij nu de tweede plaats inneemt achter Nita.

Volgende week donderdagavond speelt Nieuwkoop 1 een bekerwedstrijd tegen CVV Berkel. Komend weekend is er geen wedstrijd voor het eerste elftal. Het weekend daarop (25 oktober) zal de derby gespeeld worden tegen NSV uit in Noorden, komt dat zien!