Verslagen van Nieuwkoop 1, 2 & JO19-1

2 september 2017 19:30

Vandaag speelde onze selectieteams de eerste officiële wedstrijden van het seizoen 2017-2018. Voor Nieuwkoop 1 was het nog even wennen aan het hogere niveau, Nieuwkoop 2 liet het tegen Oudewater een beetje liggen en de JO19-1 verraste met een overwinning.

Nieuwkoop 1
Nieuwkoop speelde de eerste bekerwedstrijd tegen SCH’44 uit Harmelen. Dit team draait de afgelopen twee jaren al verdienstelijk mee in zondag tweede klasse.
Nieuwkoop begon de eerste minuten sterk, het was Thijs van der Zon die op rechts door kon komen, maar zijn schot smoorde.
Daarna was het eigenlijk voornamelijk SCH’44 dat de klok sloeg. Nieuwkoop was veel te timide en liet de tegenstander te makkelijk voetballen. SCH’44 was daarmee ook gevaarlijker, maar creëerde niet echt grote kansen. Uit een corner konden de mannen uit Harmelen toch de 1-0 aantekenen. De bal verdween binnenkant paal in het doel.
Nieuwkoop kreeg nog wel twee kleine kansen, maar de Harmelense keeper was paraat.
Vlak voor het rustsignaal werd het 2-0 voor de thuisploeg. De linkerspits kreeg te veel ruimte, kon naar binnenkomen en schoot de bal in de korte hoek.
SCH’44 was de eerste helft sterker dan Nieuwkoop, dat nog wat onwennig was op dit niveau.

In de tweede helft herpakte Nieuwkoop zich, al moest na 1 minuut Justin Poelwijk de bal wel van de eigen doellijn glijden. Nieuwkoop ging meer druk zetten en was agressiever in de duels. Sebastiaan van der Voorn en Jeffrey van Lith hebben vaker op dit niveau gespeeld, en konden het team op sleeptouw nemen.
Nieuwkoop kreeg geen echte grote kansen, maar Joris Verweij en Thijs van der Zon kwamen toch oog in oog met de keeper. Wel was het uitkijken bij de omschakeling van SCH’44. Uit één van die momenten viel dan ook de 3-0.
Vlak voor tijd leek Jeffrey van lith dan toch de scoren, maar zijn bekeken schuiver belandde op de paal.
Een nuttige oefenwedstrijd voor de competitie. Nieuwkoop weet nu dat het vanaf de eerste minuut in dit soort wedstrijd gewoon aan de bak moet.
Volgende week een hele zware kluif tegen Montfoort thuis. Een mooi weerzien met oud-trainer Aart Jan van Boksel.

Nieuwkoop 2
Nieuwkoop 2 speelde een uitduel bij derdeklasser Oudewater 3. Een wedstrijd met mogelijkheden. Dat bleek ook wel, want Nieuwkoop was duidelijk de bovenliggende partij in de eerste helft. Alleen er vielen geen doelpunten. Althans…… niet aan Nieuwkoop zijde. Het eerste schot van Oudewater zorgde voor een ruststand van 1-0.
Ook in de tweede helft was Nieuwkoop duidelijk de betere ploeg. Chiel Groenewoud maakte dan ook de meer dan verdiende gelijkmaker. Helaas moest Nieuwkoop het laatste deel door een blessure met 10 man eindigen. Oudewater maakte daar dankbaar gebruik van en scoorde tegen de verhouding in 2-1.
Ik hoop dat het tweede volgende week wat scherper voor de goal is. Dan moeten die drie punten in huis blijven.

Vorige week liet de JO19 het lelijk liggen tegen het uiteindelijk wel sterkere DOSR.
Vandaag stond de thuiswedstrijd tegen BSC’68 op het programma.
De trainers /coach Pierre van Eijk en Ed van Venrooij hadden hun huiswerk goed gedaan. De koppies moesten omhoog en er moet met meer overtuiging gespeeld worden. Veel ging vandaag daardoor goed. JO19-1 speelde een prima partij, creëerde voldoende kansen, maar ook dit jeugdteam komt maar moeilijk tot scoren. Uit één van de spaarzame aanvallen, maakte BSC’68 zelfs de 0-1.
Ook in de tweede helft speelde Nieuwkoop prima. Helaas lukte het niet voetballend te scoren. De laatste tien minuten dan maar opportunistisch lekker naar voren en achterin 1 op 1 spelen. En ja hoor, daar vielen zomaar de 1-1 en de 2-1.
Lekker mannen zo’n overwinning. Dat geeft een goed gevoel voor de toekomst.

Volgende week voor alle selectieteam de tweede bekerronde.