Puntloze zaterdag voor selectieteams

4 november 2017 19:00

Helaas weer geen punten voor onze drie selectieteams. Nieuwkoop 1 speelde weer een helft goed mee, maar ging vervolgens kansloos met 0-5 ten onder tegen Valken ‘68. Nieuwkoop 2 speelde een behoorlijke wedstrijd en had zeker minimaal een punt verdiend. JO 19-1 verloor met het kleinst mogelijke verschil tegen Jodan Boys. In Gouda werd het 1-0. Toch weer kansen op een resultaat voor ons hoogste juniorenteam. Groeneweg, Reeuwijk en Oudewater blijven binnen bereik. Genoeg kansen dus om van de onderste regionen vandaan te komen.

Nieuwkoop 1
Nieuwkoop start redelijk tegen titelkandidaat Valken ’68. Toch staat het na vijf minuten al bijna met 0-1 achter. Een vrije trap vliegt via de muur tegen de onderkant van de lat. Een paar minuten later is het wel raak. Nieuwkoop verliest twee belangrijke duels rond de zestien, waarna een Valken speler de bal mee krijgt en hard in de lange hoek schiet. Een veel te snelle achterstand voor Nieuwkoop.
Nieuwkoop herstelt zich goed en al snel kan het na slordig uitverdedigen bij de Valkenburgers op 1-1 komen. De inzet van Sebastiaan van der Voorn verdwijnt via de keeper naast het doel. In de verdere eerste helft speelt het spel zich voornamelijk op het middenveld af. Valken ’68 wacht op de omschakeling naar de snelle spitsen, maar gaat hier vaak onzorgvuldig mee om. Nieuwkoop is onmachtig. Op het middenveld kan de bal goed worden veroverd en gehouden, maar een gevaarlijke aanval zit er niet in. Boy Vork is met een kopbal uit een vrije trap nog het meest dichtbij. De handsbal van de verdediger wordt over het hoofd gezien. Geen penalty dus.

Nieuwkoop en Valken ’68 gaan met 0-1 rusten. En dan verwacht je na de rust een plan. Maar Nieuwkoop blijft volharden in het positiespel, waar Valken steeds meer grip op krijgt. Nieuwkoop valt steeds verder terug en komt een kwartier na rust op 0-2. Een voorzet raakt de arm van een Nieuwkoop verdediger. De penalty wordt onberispelijk benut.
Al snel wordt het 0-3. Een harde bal raakt Job Stolk aan het hoofd. De scheidsrechter laat nog even doorspelen. Terwijl Stolk nog op de grond ligt, scoort Valken ’68. De 0-4 komt al heel snel daarna. Nieuwkoop is nog met de wissel van Job Stolk bezig, of de bal ligt alweer in het doel.
De beleving bij Nieuwkoop is dan weg, terwijl Valken ’68 er nog een schepje bovenop doet en uitloopt naar 0-5. Nieuwkoop komt nog wel een keer in de buurt van de Valken ’68 keeper, maar de wedstrijd is allang gespeeld.
Een teleurstellende nederlaag tegen een niet heel sterk spelend Valken ’68. Nieuwkoop moet iets gaan doen om het tij te keren. Het heeft even tijd om na de denken. Volgende week is het rust.

Nieuwkoop 2
Het tweede trad vandaag aan tegen SVC ’08 uit Wassenaar. Deze ploeg had drie punten meer verzameld dan de Nieuwkopers. Een belangrijk potje dus.
In het eerste kwartier was SVC ’08 optisch sterker. Het voetbalde wat makkelijker en creëerde een paar kleine mogelijkheden. Maar daarna pakte Nieuwkoop het goed op. Het speelde veelal op de helft van SVC ’08 en creëerde ook voldoende mogelijkheden. Schoten van Sam Vijfhuizen, Dennis Boer en Hein Bosma gingen net naast of werden gestopt door de uitstekende Wassenaarse keeper. Vlak voor rust heeft Nieuwkoop dan eindelijk het geluk aan haar zijde. Gareth Rowlands wordt met een sliding tegen gehouden, de scheidsrechter oordeelt penalty. Dennis Boer nam de strafschop en schiet deze hard in de rechter hoek. 1-0 en dus een prima ruststand.

De eerste 10 minuten na rust gaat het mis. Een communicatie fout leidt de 1-1 in, waarbij de spits vrij kan inschieten. Snel daarna krijgt SVC ’08 drie schietkansen uit een afgeslagen corner. De derde schietkans verdwijnt tegen de touwen. Een zorgvuldig opgebouwde voorsprong is zo binnen een paar minuten weg. Zonde. Nieuwkoop is vervolgens de weg even kwijt, maar loopt verder geen averij op.
In het laatste kwartier krijgt het nog twee grote kansen, maar het blijft bij een bal buitenkant paal en een vrije kop kans voor open doel. Een onfortuinlijke nederlaag, maar het spel wordt steeds stabieler. Volgende week tegen DSO. Een overwinning zou welkom zijn om aansluiting te houden bij Ter Leede, Noordwijk, SVC ’08 en SEV.