Informele nieuwjaars bijeenkomst

11 januari 2014 23:30

“Beste leden, vrijwilligers en andere aanwezigen. Het is een goed gebruik om de start van een nieuw kalenderjaar aandacht te geven. In plaats van een officiële nieuwjaarsreceptie, hebben wij dit jaar gekozen voor een informelere nieuwjaarsbijeenkomst.”

Zo begint afgelopen zaterdag duo voorzitter Richard de Way zijn praatje in de kantine.

Richard geeft een korte impressie van de stand van zaken bij SV Nieuwkoop. Hij signaleert ontwikkelingen en kijkt vooruit. SV Nieuwkoop is als grootste sportvereniging een belangrijke spil in de Nieuwkoopse samenleving. Heel veel zaken houden de vereniging op dit moment bezig.

Bijvoorbeeld het belang van een enthousiast en groot vrijwilligerscorps. Volgens Richard weet de vereniging steeds weer nieuwe mensen met ideeën en initiatieven aan zich te binden. Daar is de club niet alleen blij mee, maar ook trots op. Zeker in deze tijd. De jeugdcommissie is daarvan een goed voorbeeld.

“Het stimuleert om te zien dat betrokken ouders en leiders zichzelf willen ontwikkelen om onze jeugd te begeleiden. Zes van hen behaalde inmiddels het diploma van de KNVB-pupillencursus,” aldus de duo-voorzitter.

Richard vertelt dat vier daarvan het initiatief hebben genomen om de individuele voetbalkwaliteit van met name E- en F pupillen op een hoger niveau te brengen. Dat gebeurt op volledig vrijwillige basis en de financiële bijdragen komen ten goede aan trainingsfaciliteiten voor de jeugd. Hij verwacht dat in maart hierover meer bekend gemaakt kan worden.

Richard vertelt dat honderden vrijwilligers zichtbaar en vaak onzichtbaar actief zijn en bijdragen aan deze dynamische club, waar iedereen trots op kan zijn. Bij uitzondering noemt hij de bestuurs- en kaderleden. “Het is in deze tijd een uitdaging om iedereen tevreden en betrokken te houden, maar ook zij doen dat, naast een druk gezinsleven en een baan, belangeloos en vrijwillig.”

Het op orde houden van de financiën is, zeker in deze tijd, een uitdaging. Lasten stijgen, inkomsten staan onder druk. Richard benadrukt het belang van sponsoring. Veel Nieuwkoopse ondernemers steunen door hun lidmaatschap van de businessclub actief onze club. Zonder die steun kan SV Nieuwkoop niet blijven bieden wat de vereniging nu doet. Hij wijst er op dat als de Nieuwkoopse ondernemers floreren, dat een positieve uitwerking heeft op hun steun aan SV Nieuwkoop.

Kort komt Richard terug op de Algemene Ledenvergadering in november. Hij staat stil bij het contributievoorstel voor het seizoen 2014-2015, dat door de leden niet werd aangenomen en het daardoor op termijn dreigende exploitatietekort.

Richard: “Wij realiseren ons als geen ander dat in deze tijden iedere kostenstijging vervelend is, maar juist omdat we in 2011 een afbouwregeling bij de gemeente hebben bedongen, in plaats van een directe stop op de onderhoudssubsidie, is SV Nieuwkoop in staat om de kostenstijging gefaseerd door te berekenen,” benadrukt hij. “Een vereniging kan alleen bestaan als we allemaal blijven denken en stemmen vanuit het collectief. Op het moment dat er onvrede is, gaan we daarover met elkaar in gesprek. Het bestuur heeft er alle vertrouwen in dat die gesprekken draagvlak hebben èn krijgen, zodat onze vereniging een gezond financieel beleid kan blijven voeren.”  Tot 15 januari is er gelegenheid om alternatieven aan te reiken om het tekort te voorkomen.

Het bestuur heeft onder senioren en A-junioren een enquête uitgezet om te onderzoeken of er behoefte is aan recreatief zaterdagvoetbal. Richard zegt dat het bestuur in zijn besluitvorming gebruik maakt van de uitkomsten van deze enquête. Hij verwacht in maart hierover een beslissing. Het belang van de club staat voorop en de intentie is om leden aan SV Nieuwkoop te blijven binden.

Richard schetst de stand van zaken rond het eerste en tweede elftal: “Met het uniek feit dat SV Nieuwkoop dit seizoen met zowel het eerste als het tweede elftal in de 1e klas speelt, zijn we erg verguld. Dat ons eerste het daarin moeilijk heeft, is geen verrassing, gelet op een waslijst aan zware blessures. Dat desondanks het tweede bovenin meedraait, is een grote prestatie en een compliment waard. De samenwerking tussen beide teams en de A1 zal de tweede seizoenshelft hard nodig zijn, want de selectie is nu smal. Ik doe een oproep aan iedereen om deze teams op een positieve manier te ondersteunen en aan te moedigen. We hebben veel successen gevierd, maar moeten ook als het eerste het moeilijk heeft, ze als supporter blijven steunen.”

Tenslotte maakt Richard bekend dat Koos van Zoest de nieuwe hoofdtrainer van SV Nieuwkoop wordt en dat de samenwerking met Rob van Steijn (trainer van het tweede en de A-junioren) komend seizoen doorloopt.

Hij sluit zijn toespraakje af met de wens dat iedereen een gelukkig, succesvol en vooral gezond 2014 zal hebben.