De gifbeker moet helemaal leeg

25 november 2017 23:00

De gifbeker bij Nieuwkoop 1 moet blijkbaar helemaal leeg. Na een goede wedstrijd met mogelijk resultaat verloor Nieuwkoop vorige week bij Honselersdijk de wedstrijd in de laatste 7 minuten. Vandaag stond Nieuwkoop tot halverwege de tweede helft op voorsprong, maar verloor in de laatste seconden van de wedstrijd alsnog: 1-2.

Nieuwkoop 1

Nieuwkoop start de wedstrijd tegen Voorschoten ’97 met behoorlijk voetbal en lijkt de lijn van vorige week door te zetten. Het zit kort op de bal en laat Voorschoten ’97 niet in het spel komen.
Al na 10 minuten moet Nieuwkoop op voorsprong komen. Een prima vrije trap met twee goeie loopacties voorin, zorgen ervoor dat Boy Vork de bal vrij op rechts kan ontvangen. Vork speelt de bal uitstekend in één keer de zestien in, waarna Jasper Langeree de bal hard tegen de lat schoot.
Toch was het Nieuwkoop dat op 1-0 kwam. Vroeg druk zetten zorgde er voor dat een pass van de keeper kon worden onderschept, Boy Vork kon de bal vervolgens van 25 meter in het lege doel schuiven.
Voorschoten ’97 wordt daarna wel iets sterker, maar kreeg niet een echt overwicht.
Beide teams krijgen nog enkele kansen op een treffer. Roland Kooijman (die weer ouderwets sterk speelde) draaide goed weg, maar kon te weinig vaart aan de bal meegeven.
Dennis Boer liet de bal in een 1 op 1 met de keeper te ver van zijn voet springen. Thomas Boekestein redde formidabel op een goede kopbal en een vrije trap van Voorschoten ’97 belandde op de buitenkant van de paal.

De tweede helft startte Nieuwkoop goed. Het kreeg kleine mogelijkheden op 2-0. Thijs van der Zon was nog het dichtste bij een treffer. Hij passeerde de keeper, maar een verdediger kon de bal nog tot corner verwerken.
Maar daarna ging Nieuwkoop te ver terug en liet het Voorschoten ’97 te gemakkelijk komen. Zo riep Nieuwkoop het onheil over zichzelf heen. Voorschoten ’97 werd steeds dreigender, maar kwam op 1-1 door ongelukkig wegwerken in de verdediging.
Het leek op een gelijkspel uit te lopen, maar de gifbeker voor Nieuwkoop moet helemaal leeg. In de laatste seconden van de wedstrijd vloog een schot van bijna de achterlijn in de verre hoek. 1-2 voor Voorschoten ’97. Heel zuur om zo nog te verliezen.
Positief is dat Nieuwkoop de laatste twee wedstrijden kansen creëert en tot de laatste minuten om de punten strijd.

Nieuwkoop 2
De laatste twee wedstrijden gewonnen, dus de mannen van René de Jong gingen vol vertrouwen de wedstrijd tegen ARC in. Nieuwkoop startte gretig en had in de beginfase twee goede mogelijkheden om de score te openen.
Maar daarna was het eigenlijk alleen ARC wat de klok sloeg. De ploeg uit Alphen speelde veel makkelijker en drukte Nieuwkoop steeds verder naar achteren. Een 0-2 ruststand was het logische gevolg.
In de tweede helft veranderde het spelbeeld nauwelijks en scoorde ARC nog tweemaal. ARC was gewoon een maatje te groot. Het vizier moet dus op volgende week worden gericht wanneer Nieuwkoop op bezoek gaat bij concurrent Ter Leede.

JO19-1
De trainer en coach hadden er nog zo op gehamerd. De moeilijkste wedstrijd van het seizoen tot nu toe is tegen het puntloze Alphense Boys. En helaas werd dat de waarheid. Het gebeurt op alle niveau’s en het lijkt erop of je er niets aan kunt doen. Nieuwkoop begon gewoon niet scherp genoeg aan de wedstrijd. Eerst kwam het op 1-0 achter na een ongelukkige handsbal. Maar daarna bleef Alphense Boys de meest hongerige ploeg en liep in de eerste helft uit naar 3-0. Wedstrijd gespeeld.
Zeker wanneer kort na rust de 4-0 nog eens valt. Toch pakte Nieuwkoop het daarna weer goed op en creëerde de ene kans na de andere. Eigenlijk had het gewoon nog spannend moeten worden. Maar pech en onzekerheid bij de afronding zorgden er voor dat de teller heel lang op 0 bleef staan. Voor het goeie gevoel scoorde Nieuwkoop vlak voor tijd nog de 4-1.

Jammer jongens dat dit jullie overkomt na drie hele goeie wedstrijden. De volgende week treft de JO19-1 met Woerden weer een sterke tegenstander. Ik ga er vanuit dat Nieuwkoop er dan vanaf het begin zal staan.