Belangrijke zege van 2 bij Ter Leede

2 december 2017 20:00

Weer geen punten voor Nieuwkoop 1. Ondanks dat Nieuwkoop best goed voor de dag kwam en haar kansen had, bleek SVC ’08 toch net een maatje te groot. Nieuwkop 2 behaalde een hele belangrijke overwinning bij Ter Leede en JO19-1 verloor weliswaar van Woerden, maar deed dat met opgeheven hoofd.

Nieuwkoop 1
De kunstgrasmat was inderdaad bijna een kopie van de Nieuwkoopse grasmat van 2 jaar geleden. Moeilijk bespeelbaar, maar toch legden beide teams een behoorlijke wedstrijd op de mat.
Al na drie minuten kreeg Nieuwkoop na een uitstekende aanval de kans op 0-1. Roland Kooijman stuitte echter van dichtbij op het been van de keeper.
Tien minuten later lag de bal aan de andere kant in het net. SVC ’08 kreeg tot drie keer toe te eenvoudig de kans om de bal in de zestien te brengen. De derde keer ging de bal er van dichtbij in.
Voetballend was SVC ’08 net iets sterker dan Nieuwkoop, het kreeg ook wel mogelijkheden, maar Nieuwkoop kon het doel schoon houden.
Aan de ander kant kreeg voor rust Nieuwkoop nog een goede mogelijkheid. Thijs van der Zon gaf een prima steekbal op Jasper Langeree, die zijn directe tegenstander uitkapte. Hij leek de keeper te passeren, maar deze bleef lang genoeg naar de bal kijken en plukte hem van de voeten af. Vlak voor rust redde Thomas Boekenstein nog uitstekend bij een één op één situatie. 1-0 bij rust.

De tweede helft begon Nieuwkoop goed. Het kon iets verder van het doel af voetballen en kreeg een paar mogelijkheden. Geen grote kansen. Na ruim een kwartier kon de rechts back van SVC ’08 na zijn tweede gele kaart inrukken en mocht Nieuwkoop met een man meer op jacht naar de gelijkmaker gaan.
Een dubieuze vrije trap voor SVC ’08 aan de zijkant van het strafschopgebied werd Nieuwkoop echter fataal. Keeper Boekenstein stond wel erg ver in de andere hoek geposteerd, en zo verdween te vrije trap veel te eenvoudig in de korte hoek.
Al snel wisselde Nieuwkoop een verdediger voor een aanvaller, om meer druk op SVC ’08 te kunnen uitoefenen. Dit werkte niet helemaal goed. SVC ’08 speelde slim en kon steeds goed de vrije man vinden. Na een omschakelmoment profiteerde de Scheveningse Wassenaren optimaal van de ruimte die werd geboden en besliste de wedstrijd met de 3-0.
Er lijkt steeds meer lijn in het spel van Nieuwkoop te komen. Toch komt het vaak nog net een stapje te kort. Volgende week de echte Nieuwkoopse derby tegen TAVV en daarna de strijd om de laatste plek tegen CVC Reeuwijk.
We geven niet op.

Nieuwkoop 2
Nieuwkoop 2 pakte vandaag een hele belangrijke overwinning uit bij Ter Leede. Ter Leede had 1 punt achterstand op Nieuwkoop en wilde natuurlijk Nieuwkoop passeren op de ranglijst.
Dat bleek wel in de eerste helft. Ter Leede wilde gewoon winnen en gaf vol gas, terwijl Nieuwkoop veel te gemakkelijk in de duels zat en in balbezit te snel de lange bal speelde. Beide teams kregen kansen op een goal, maar het lukte alleen Ter Leede om te scoren in de eerste helft. Nieuwkoop gaf te veel ruimte weg en Ter Leede profiteerde optimaal.

In de rust hebben de oranjehemden elkaar (waarschijnlijk met behulp van coach René de Jong) zich opgepept voor die tweede helft. Er kwam een heel ander Nieuwkoop uit de kleedkamer. Ter Leede kreeg geen vat meer op de wedstrijd. Een goed lopende aanval werd prima afgerond en al snel stond de 1-1 op het scorebord. De 1-2 voor Nieuwkoop volgde na een paar gewonnen duels. Wat in de eerste helft ontbrak, was na rust opeens aanwezig. Nieuwkoop had de voorsprong nog eenvoudig kunnen vergroten, maar was terecht blij dat het vlak voor tijd 1-3 werd.
Een prima overwinning en opeens staan er vier ploegen onder Nieuwkoop. SEV en Noordwijk staat wel dichtbij, maar als Nieuwkoop 2 zich blijft ontwikkelen, moet een plek in de middenmoot zeker haalbaar zijn. Kijken of het tweede net als vorig seizoen volgende week kan stunten tegen de “oudjes” van Quick Boys.

JO19-1
Vandaag kwam subtopper Woerden op bezoek. De JO19-1 had wat personele problemen, maar dat werd prima opgevangen door jongens uit de JO17-1.

De ontwikkelingen van de JO19-1 stemmen positief. De organisatie gaat steeds beter staan en er worden meer kansen gecreëerd. Maar tegen Woerden zou het best een hele lastige middag kunnen worden.
Toch speelde Nieuwkoop een goede partij. Wel kwam het heel ongelukkig op een 0-1 achterstand, nadat de centrale verdediger met een bloedneus even langs de kant stond. Nieuwkoop bleef echter knokken en speelde verdienstelijk. Na een keepersovertreding in de zestien kreeg Nieuwkoop de kans op de gelijkmaker. De bal caramboleerde echter via de paal weer in het veld. Toch kwam Nieuwkoop op 1-1 na een goeie aanval. Lang leek het op een gelijkspel te eindigen, totdat ook Woerden een penalty kreeg. De Woerdenaren wisten wel om te gaan met deze buitenkans: 1-2.

Nieuwkoop zette nog alles op alles en kreeg ook nog wel de kans op de gelijkmaker. Maar het mocht niet zo zijn vandaag. Toen Woerden 1-3 maakte, was de wedstrijd verloren.

Jammer mannen, een goeie pot gespeeld en een tevreden trainer. Niet vanwege het resultaat, maar vanwege het vertoonde spel. Volgende week de laatste wedstrijd voor de winterstop. Het zou mooi zijn als er bij Ouderwater nog wat punten konden worden opgehaald.