Voorbeschouwing: Nieuwkoop op bezoek bij 'nieuw' Sporting Leiden

22 november 2018 19:30

Rick Sinnige

Voor SV Nieuwkoop staat na de derby tegen NSV '46 aanstaande zaterdag een uitwedstrijd op het programma tegen nummer 7 Sporting Leiden.

Sporting Leiden bestaat officieel pas sinds 1 juli van dit jaar. De club is ontstaan na een fusie van VV Leiden en FC Rijnland. De ploeg speelt hun wedstrijden op Sportpark Morsch II en heeft zowel een zaterdag als zondag tak dat in de derde klasse uit komt. De twee clubs, VV Leiden en FC Rijnland, speelden hun wedstrijden al sinds de oprichting van Rijnland (1997) op hetzelfde complex. Afgelopen jaar werd dan echt besloten om er één club van te maken.

VV Leiden speelde vanaf de oprichting in 1948 al op de zaterdag. Het grootste deel van de tijd kwam het uit in de 4e klasse, maar zo nu en dan ook in de 3e en zelfs even de 2e klasse. Het werd 2x kampioen van de 4e klasse (1987 & 2009) en ook 2x van de 3e klasse (1989 & 1998). Na het seizoen 2016/17 promoveerde Leiden via de nacompetitie naar de 3e klasse, waarin het vorig seizoen 10e werd en zich dus wist te handhaven. Nieuwkoop trof in competitieverband nooit VV Leiden.

FC Rijnland was het grootste deel van de jaren dat het bestond (uiteindelijk 28 jaar) een zondag vereniging. Jaren lang speelde het in de 4e klasse en zo nu en dan ook in de 5e klasse. In het seizoen 2014/15 werd via de nacompetitie promotie afgedwongen naar de 3e klasse. Daarin was het drie jaar lang een middenmoter. In het laatste jaar dat het bestond speelde het ook op de zaterdag, in de 4e klasse. Daarin werd het 5e. Ook FC Rijnland werd in het verleden nooit in competitieverband getroffen.

Dit jaargang draaien de twee clubs samen als Sporting Leiden voorlopig een prima seizoen in de 3e klasse. Er werden drie wedstrijden gewonnen, drie gelijk gespeeld en slechts twee verloren. De doelcijfers zijn 16 goals voor en 14 tegen. Vorige week verloor Sporting Leiden in eigen huis, toen werd het 0-1 tegen Lugdunum. Nieuwkoop heeft na het weggeven van de voorsprong vorige week tegen NSV '46 (2-2) iets goed te maken en zal dus de volle drie punter willen behalen tegen Sporting Leiden. Ook zodat het aansluiting kan houden met de bovenste plaatsen.

Gaat het Nieuwkoop lukken om te winnen? Er wordt om 14:30 uur afgetrapt op Sportpark Morsch II. De routebeschrijving is te vinden via deze link.