Voorbeschouwing: bezoek aan laagvlieger BSC '68

28 februari 2019 15:00

Rick Sinnige

Wederom werd er afgelopen weekend een belangrijke overwinning geboekt door SV Nieuwkoop. Maar in de wetenschap dat elke overwinning belangrijk is, moet er aankomend weekend ook weer gewonnen worden. Alle ploegen staan dichtbij elkaar, maar na deze inhaalwedstrijd kan de wereld er voor Nieuwkoop weer heel anders uit zien.

BSC '68 kent een moeizaam seizoen. De club uit Benthuizen staat na 15 wedstrijden op de laatste plek met slechts 7 punten. Die punten kwamen tot stand door twee overwinningen en één gelijkspel. Er werd twaalf keer verloren. De groen-witten hebben een duidelijk probleem: scoren. Dat lukte dit seizoen nog maar 7 keer. Ter vergelijking: degene met het minste aantal doelpunten na BSC is DSVP, die scoorden 18 keer, maar staan wel op de 7e plaats. BSC scoorde alleen tegen Van Nispen (3-1 verlies), Zwammerdam (2-1 winst), Blauw-Zwart (1-0 winst), VVSB (4-2 verlies) en Lugdunum (2-1 verlies).

Het maken van doelpunten is ook een punt van aandacht bij Nieuwkoop. Ondanks dat de bal al 35 keer in het doel verdween, alleen Van Nispen, VVSB en Blauw-Zwart scoorden meer, worden er een hoop kansen gemist. Wel is duidelijk dat we met Dennis Boer een doelpuntenmaker in huis hebben. Dennis scoorde dit seizoen al 17 keer en neemt dus ongeveer de helft van alle doelpunten voor zijn rekening. Toch had ook hij al op 30 goals kunnen staan en was het aandachtspunt voor de ploeg in de afgelopen weken duidelijk: trainen op afwerken. Tegen Alphia had het effect. Er werd met 3-1 gewonnen, door wederom twee doelpunten van Dennis Boer. Ook Frank Veelenturf schoot de bal tegen de touwen. De overwinning zorgde er voor dat Nieuwkoop weer terug klom naar de 5e plaats en als er gewonnen wordt van BSC '68, kan er zelfs gestegen worden naar plaats 3.

BSC '68 is al jaren een stabiele factor in de 3e klasse. De club, spelend op Sportpark Ons Nieuwe Erf, werd in 1998 kampioen van de 5e klasse. De opmars ging door toen zij in 2001 ook de 4e klasse wonnen. Degradatie volgde in 2003, maar in 2006 werd opnieuw het kampioenschap in de 4e klasse behaald. Sindsdien spelen de groen-witten in de 3e klasse. In 2007 was het dichtbij promotie naar de 2e klasse, maar de beslissingswedstrijd tegen SC Victoria '04 werd met 1-2 verloren. Vorig seizoen werd er een 6e plaats behaald.

Nieuwkoop en BSC troffen elkaar ook al in het seizoen 2016/17. De ploeg uit Benthuizen werd toen 4e in de competitie, Nieuwkoop 2e. In de thuiswedstrijd leek BSC lang met de zege aan de haal te gaan, maar Nieuwkoop wist zich in korte tijd van een 0-2 achterstand terug te vechten. Het werd uiteindelijk 2-2, mede dankzij een gescoorde vrije trap van Sam Vijfhuizen. De wedstrijd in Benthuizen werd door Nieuwkoop met 1-2 gewonnen. Ook dit seizoen is het niet voor het eerst dat deze wedstrijd op het menu staat. Twee keer eerder werd dit duel namelijk afgelast. Het veld van de ploeg uit Benthuizen was niet bespeelbaar, maar nu het prachtig weer is zal het toch wel doorgaan?!

Gaat het Nieuwkoop lukken om zaterdag de drie punten mee te nemen uit Benthuizen? De aftrap is om 14:30 uur op Sportpark Ons Nieuwe Erf. De routebeschrijving is te vinden via -DEZE- link. Mocht je er niet bij aanwezig kunnen zijn; de wedstrijd is via onze website te volgen via een liveblog, dan te vinden via het kopje 'programma', maar ook via Twitter (@SVNieuwkoop).